Fortsæt til indhold

Hvad er blevet gjort for at redde Lille Siam? Ny skandale i støbeskeen?

Bevarelse af Ebeltofts kulturarv truet: Nedrivning truer Lille Siam på Kystvejen 149.

Debat
Göran BergströmKystvejen 165, Egsmark Strand, 8400 Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Jeg skriver dette til hele det samlede byråd fordi jeg ikke ved hvordan beslutningen er kommet i stand om at give den nye ejer af ejendommen “Lille Siam” på Kystvejen 149 ret til at jævne den med jorden. Ejeren vil i stedet opføre noget, som jeg frygter kommer til at ligne de andre i mine øjne uestetiske glaspaladser som vi ser her på kystvejen.

Jeg bebor ejendommen på Kystvejen 165, som Rasmus Havmøller i sin tid opførte for sig og sin familie efter sit ophold i det daværende Siam (i dag Thailand). Ud over huset på 165 (kaldet Bakkehuset) blev der opført 2 mindre huse i henholdsvis 151 og 149.

151 husede den etnologiske samling som Rasmus bragte med sig fra Siam og fungerede som museum indtil museet fandt sin plads indeni Ebeltoft by. 149 er det hus ved siden af museet som kaldes lille Siam, hvilket det her er tale om. Begge huse er bygget i thailandsk stil og og giver området et eksotisk præg.

Han fortalte mig at huset skal rives og at der skal bygges et nyt

I går da jeg gik en tur kom jeg forbi lille Siam og så at den nye ejer var i gang med at sælge træ fra en container. Træ som bl.a. stammede fra den anden side af vejen. Der på den fredede del af grunden har han fjernet alle træer for at gøre plads til udsigten.

Jeg faldt i snak med ham før at orientere mig om hvad for planer han havde med huset. Jeg vidste jo i forvejen at huset er bevaringsværdig i en vis klasse, så jeg regnede ikke med det jeg så fik at høre. Han fortalte mig at huset skal rives og at der skal bygges et nyt (som han muligvis regner med at sælge med gevinst)

Jeg kunne næsten ikke tro at det var sandt og jeg spurgte mig selv hvilken myndighed der havde givet ham lov til dette. Han var meget ivrig at fortælle mig at huset ikke stod til at redde fordi det var i så dårlig skik (jeg har selv været indeni det og ikke set noget som helst alarmerende)

Dette hus er en del af historien om Rasmus Havmøller og dermed en del af Ebeltofts historie og jeg begriber ikke hvordan det er mulig at dette har kunnet ske og jeg spørger mig selv om noget lignende skal ske som omkring nedrivningen af Hack Kampmanns fødehjem.

Til jer i byrådet vil jeg spørge: Har I været vidende om dette uden at I har kunnet stoppe det? Eller har I simpelthen ikke vidst om det?

Det skal handles hurtig nu, så jeg opfordrer byrådet, for ikke fremstå handlingslammede, som i tilfældet Hack Kampmanns fødehjem, (af nogle betragtet som en skandale) at gribe ind og stoppe det, før det er for sent.

Jeg håber at nogen kan forklare mig hvordan det er mulig at man sætter personlig berigelse over hensynet til kultur og historie i dette tilfælde.«

Lokalavisen har bedt om kommentar fra Syddjurs Kommune til ovenstående.

Pressechef Ole Bjarke Nielsen svarer:

»Byggeri har modtaget en ansøgning om nedrivning af ”lille Siam”. (Kystvejen 159).

Ansøgningen er indkommet den 30. marts 2024, og afdelingen har endnu ikke forholdt sig til sagen.

Bygningen, der søges om at nedrive, er bevaringsværdig med en bevaringsværdi på 4.

Det betyder, at Erhvervs- og planudvalget skal behandle sagen på et kommende udvalgsmøde. Erhvervs- og planudvalget behandler altid sager om bevaringsværdige bygninger med en bevaringsværdi fra 1 – 4.«

Lokalavisen kan supplere med følgende i forhold til bevaringsværdi:

• Definition: Bevaringsværdi er en vurdering af en bygnings kulturelle og arkitektoniske betydning.
  • SAVE-metoden: En vurderingsmetode baseret på arkitektoniske, kulturhistoriske, miljømæssige, originale og tilstandsmæssige faktorer.
  • Skala: Karakterer fra 1-9, hvor lavere tal angiver højere værdi.
  • Kriterier:
  • Arkitektonisk værdi: Bygningens arkitektoniske kvalitet og stil.
  • Kulturhistorisk værdi: Bygningens historiske og kulturelle betydning.
  • Miljømæssig værdi: Bygningens bidrag til det omgivende miljø.
  • Originalitet: Grad af bevarelse af bygningens oprindelige udseende.
  • Tilstand: Bygningens nuværende fysiske tilstand og vedligeholdelsesbehov.
  • Bygningstyper:
  • Bevaringsværdi 1-4: Fremtrædende eksempler på arkitektur og kulturhistorie.
  • Bevaringsværdi 5-6: Jævne bygninger med mindre historisk eller arkitektonisk betydning.
  • Bevaringsværdi 7-9: Bygninger uden markant arkitektonisk udtryk eller historisk værdi.
  • Ændringer: Bygningens karakter kan ændre sig med ændringer i udseende eller ved renoveringer.

Bemærk: Bevaringsværdien angiver ikke bygningens brugsværdi.