Præst revser de sociale medier: »Vi ødelægger hinanden - og vi ødelægger vores børn endnu mere«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Engang troede vi at internettet ville bringe os tættere sammen. Engang troede vi at Facebook og andre sociale medier ville hjælpe os til at forstå hinanden bedre.
To årtier senere sidder vi her med vores triste og dyrekøbte erfaringer: Børn og unge der mistrives, ekkokamre, fake news, polarisering af samfundet, mudderkastning, ekstreme og følelsesladede memes, dominerende og hadefulde ytringer, angst, depressioner, ensomhed, ja listen af negative ord og tendenser er uendelig.
Internettet og de sociale medier er kommet for at blive. Det er en kendsgerning. Det er også en kendsgerning at den globale intolerance stiger.
Mennesker er gode
på bunden, sagde Fanden:
De vil ikke forbedre sig selv,
men hinanden.
(Piet Hein)
Det er ingen sag at give andre skylden og kaste med mudder. Det er altid straks mere krævende og sværere at tage ansvar for ens eget bidrag.
Men hvis vi vil intolerancen til livs, så kan vi enten slukke for de sociale medier (som om) eller vi kan begynde med os selv og tænke os om, når vi poster eller skriver noget ubehageligt.
5. april var FN´s internationale dag for samvittighed. Det er måske meget godt at blive mindet om når vi kvit og frit ytrer os og hælder alt muligt skidt og bras ud over andre på nettet. Undskyld mit sprog.
Men hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade. Vi ødelægger hinanden og vi ødelægger vores børn endnu mere, hvis vi ikke snart øver os i at tolerere hinanden og skrive pænt. Vi har et ansvar, og vi har alle en samvittighed, der burde stoppe os, inden vi smider med mudder.
Da jeg engang tog et legetøjskørekort i Legoland, mindes jeg, at der var sådan nogle røde trekantede skilte, hvorpå der var en stop-hånd, et par øjne og et lille barn og så stod der noget. Jeg kunne ikke læse endnu, så jeg måtte spørge mine forældre, hvad der stod.
Der stod: Stop – tænk dig om
Den advarsels-trekant kunne vi måske sætte på alle verdens mobiler, tablets og computere.
Det gode er, at 21. januar var FN’s internationale dag for at give et kram. St. Bededag er afskaffet.
St. Krammedag er her altså stadig. Måtte hver dag på nettet være en krammedag.