Fortsæt til indhold

Passer vi nok på infrastrukturen i vores landsbyer?

Debat
Lone BoyeMedlem af Favrskov Byråd for Socialdemokratiet Bosiddende i Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange af vores landsbyer i kommunen er i byudvikling og det giver grund til at se på ikke bare lokalplanen, men også infrastrukturen. Der er dog også mindre landsbyer, hvor byudviklingen ikke er en del af kommuneplanen, men hvor infrastrukturen af andre årsager giver udfordringer.

Efter i flere år at have kørt gennem landsbyen Sall ved Hammel – morgen og aften, for at komme på arbejde, så må jeg sande, at den lille landsby er hårdt ramt af trafik.

Gennem de mere end syv år, hvor jeg har fulgt trafikken, er strømmen af biler bare blevet større og større. Det gælder personbiler, busser og lastbiler, men også skolebørn, som skal på cykel i skole. Heldigvis har vi for nogle år siden afsat penge til en cykelsti både mellem Sall og Thorsø og Sall og Hammel, som flittigt bliver brugt af både børn og voksne, men det er næsten umuligt at kommer over vejen inde i Sall om morgenen og sidst på eftermiddagen. Nemmere bliver det ikke af, at den flotte kirkemur giver dårligt oversigtforhold.

En morgen satte jeg mig for at tælle, hvor mange biler der på et minut kører gennem byen kl. 7.40. Det var mange og de kørte tæt. Ofte holdt biler i kø for at dreje i T-krydset fra Sallvej til venstre ad Borgergade.

Derfor synes jeg, det er på tide, at vi i byrådet sætter en undersøgelse i gang, som kan belyse infrastrukturen og trafikproblemerne i Sall.

Det er vigtigt, at vores landsbyer er attraktive og alternative boligområdet. En by som Sall har både skole, vuggestue, børnehave og et friplejehjem som betyder, at der naturlig vil være en del trafik, men meget af trafikken i dag skyldes gennemgangstrafik tur-retur fra Hammel til Thorsø, Ulstrup, Bjerringbro og Viborg.

Andre landsbyer i vores kommune kæmper med samme problemer som Sall, men selv om budgetplanlægningen for de kommende år står for døren, så bliver det nok svært at finde penge til omfartsveje, men noget er vi, politikere, nødt til at gøre.