Hvor kan man dyrke atletik i Favrskov?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg voksede op med en far, der hadede fodbold. Det var den forbudte sport for mig. Ikke på grund af selve spillet, men på grund af dets evne til at overtage det samlede sportslandskab. Så jeg endte med at dyrke bueskydning i 11 år, prøvede skydning i et par sæsoner, blev sat på bænken på et basketballhold og prøvede atletik. Alligevel endte jeg som 35-årig med at træne et ungdomshold og et ”Old People”-hold i Houlbjerg/Laurbjerg IF. Man kan ikke undslippe fodbold hele livet.
Der er dog en stor mangfoldighed af sport derude. Ikke alle børn eller voksne kan lide at spille boldspil, og ikke alle børn har plads i en svømmehal, men at finde en aktivitet, de kan lide, er afgørende for deres nuværende og fremtidige sundhed og velbefindende.
Vi er heldige at have næsten et dusin sportshaller, lige så mange fodboldbaner (med et bekymrende voksende antal kunstige), en håndfuld swimmingpools og endda padelhuse.
Nogle sportsgrene kræver dog ikke andet end sko, for at udøverne kan deltage, nemlig atletik. Det gør dem ekstremt tilgængelige for alle, uanset niveau, midler, alder eller handicap.
Bortset fra to grupper af løbere i Hammel og Hinnerup ser det ikke ud til, at vi har nogen atletikklubber i Favrskov. Især ikke for børn.
Vi har heller ingen atletikfaciliteter. Hvor kan en ung atlet træne til 400 meter, til længdespring eller snuble over hækkeløb?
Det kan de ikke, medmindre de tager til Aarhus eller Randers.
Det kan kun være godt for vores befolknings sundhed og trivsel at have et flere tilbud i kommunen og give flere frivillige mulighed for at engagere sig.
Hvis det kunne være så simpelt som at lægge en ring rundt om de større fodboldbaner i forskellige byer, har vi allerede et lille stykke udstyr mellem Hadsten Skole og Favrskov Gymnasium med en gammel 100 meter bane, en sandkasse og en cirkulær betonplatform.
Det er ikke nok, det er ikke tidssvarende, men det er der.
Det kunne og burde nok udbygges, så det kunne bruges og være let tilgængeligt for mange og kommende atleter i kommunen, alene eller i klubber.