Fortsæt til indhold

Modstanderne af Grobund lider af angst for forandring

Debat
Göran BergströmKystvejen 165, Egsmark Strand, Ebeltoft

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg vil starte med at sige, at jeg har intet med Grobund at gøre.

Jeg har været derude en enkelt gang, hvor jeg spiste middag sammen med en samling sympatiske mennesker. Men ellers har jeg bare fulgt med i, hvordan de prøver at udvikle deres idéer.

Jeg har prøvet følge med i debatten omkring Grobund på det sidste, og jeg har undret mig over de noget agressive udfald, der har været både mod byrådet og mod Grobund.

Jeg synes, at byrådet viser en stor fremsynethed ved at støtte op om dette projekt. Grobund-projektet er et af få projekter, som virkelig tager verdenssituationen på alvor.

Jeg forstår ikke, hvad man kan have imod, at der er nogle modige og driftige mennesker, der har sat sig ind i de globale miljømæssige trusler og nu prøver at gøre noget ved det. Det skal de hædres for. Jeg betragter dem som vor tids helte.

De vil gøre sig uafhængige af vand og el. Det vil sige, at de afstår fra det forgiftede vand, der forkommer i flere boringer, fordi politikerne ikke kan få bønderne til at holde op med at sprøjte jorden med gift.

De vil gøre sig uafhængige af et elmarked, hvor vi er helt i hænderne på et ugennemsigtig marked, hvor vi ikke aner, om det er rimelige priser, vi bliver præsenterede for. Og de producerer selv den el, de bruger, så de belaster ikke elnettet.

De har kort sagt fokus på at gøre alt så bæredygtigt som mulig.

De viser almenheden en vej fremad, væk fra vanetænkningen og initiativløsheden. De er omstillingsparate og viser os, hvordan vi andre også kan blive rede til at omstille os.

At de ikke skulle være berettiget til at gøre brug af Ålene til deres fremtidige boplads er absurd. Et område som eller var udlagt til industri.

Jeg mistænker, at mange af de mennesker, som vil forhindre Grobund i at virkeliggøre deres idéer, lider af angst for forandring. Men forandringen kommer, hvad enten de vil vide af det eller ej. Og da vil de være uforberedte.

Når de taler om parallelsamfund, får man let en association til visse politiske partiers forhold til indvandrere, hvor man ikke kan lide, at de følger deres traditioner. I Grobund er det dog omvendt. Her prøver man at gøre op med traditioner, som ikke er i trit med tiden.

Udtalelserne fra opponenterne synes jeg er skræmmende læsning.

Udtalelser som »Jeg bor iblandt dem, så jeg kender typerne, og det er absolut ikke sådan nogle, vi vil have i vores kommune.« Hvem “vi” er står hen i det uvisse, og jeg håber ikke, det hentyder til Ebeltoftbeboerne generelt. Jeg er i hvert fald ikke med i det “vi”.

»Der er jo ikke mange her i Ebeltoft, der synes, at det her er en god ide,« er en udokumenteret påstand, som ikke bør forekomme i en debat.

»Nu kan folk jo se, hvad det har udviklet sig til, og hvordan de er anarkister. De gør præcis, som det passer dem, og der er mange sager derudefra på kommunens hjemmeside,« er en meget subjektiv og følelsesladet udtalelse uden nogen form for evidens.

Jeg håber, at byrådet står fast på deres beslutning om at støtte Grobund og ikke lader sig lede af usaglige argumenter.