Glæde over at se Norddjurs i top
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I september kunne Norddjurs stolt brøste sig af en flot 13.-plads, blandt landets kommuner, når det gælder erhvervsvenlighed, og tilbage i maj, kunne vi med stolthed se, at Norddjurs lå blandt landets bedste, når det gjaldt antal elever, der fik deres 9. klasses afgangseksamen i dansk og matematik. To gode pladser på ranglisten for både erhvervsliv og skoleområdet.
Forleden var jeg så på vej hjem i bilen. Jeg havde lige taget en slurk af min pumpkin ice latte, og kursen var sat hjem mod mand og unger, som havde været til diverse efterårsaktiviteter - efterårsferien er i fuld gang.
Men så kom radioavisen på Solo FM, og sørme om den gode nyhed ikke straks fik mig til tasterne her. For igen kan Djursland, og særligt Norddjurs, være stolte. Vi er nemlig helt i top, når det gælder samarbejdet mellem erhvervsliv og skolerne. Faktisk melder Dansk Industri ud, at hele 88 procent af erhvervslivet i Norddjurs kommune, er i kontakt med de lokale folkeskoler, og samarbejder med dem, og det placere os faktisk som de bedste i hele landet.
Jeg vil hermed gerne sende en stor tak, til alle de erhvervsdrivende, som hjælper med at løfte et meget stort samfundsansvar! Det er godt gået! Og jeg ved udmærket, at det ikke altid er nemt. En presset hverdag, med opgaver der skal løses, og kunder der skal serviceres, kan gøre det svært og måske endda stressende, at tage en praktikant ind, som jo langt fra er selvkørende. Men jeg hører og oplever, at der er villighed, tålmodighed og også bevidsthed om, at praktikanter er vigtige for fagenes overlevelse.
Vi er forud, og det kan vi godt være stolte af
Under sidste valgkamp, var jeg til flere dialogmøder og paneldebatter, hvor erhvervslivet igen og igen sagde: “vi skal have flere i praktik” og “vi mangler faglærte”, men hvis man ikke er villig til at tage en praktikant og/eller en lærling, og hvis man ikke er tålmodig til at lære dem op, og lære fra sig, ja så kan det ikke lykkedes. Det er heldigvis ikke tilfældet i Norddjurs! Her i kommunen oplever vi jo også en forholdsvis høj andel af unge, som har fritidsjob. Alt sammen noget, som giver vores unge mennesker rigtig gode forudsætninger for livet der kommer.
På landsplan, har der også været øget fokus på området, og regeringen lægger op til nye uddannelser og tvunget praktik i folkeskolen. - men i Norddjurs har vi allerede praktik. Og vi har endda en folkeskole (Auning Skole), som for flere år siden, etablerede en hel udskolingslinje med mere praktisk undervisning. Vi er forud, og det kan vi godt være stolte af.
Det kan kun lykkedes når der er villighed blandt både erhvervsliv og skoler, og det må man sige er tilfældet i Norddjurs. Lad os håbe at regeringens planer om at nedlægge 10. klasse, ikke lykkedes. For det vil være en katastrofe for de mange unge, som har brug for et ekstra år til at modnes, eller finde ud af hvilken retning de gerne vil.
Men nok om det, lige nu vil jeg bare glæde mig over, at Norddjurs er i toppen når det gælder samarbejdet mellem erhvervsliv og skoler. Tak til alle jer, der hver eneste dag gør en ihærdig indsats for vores unge mennesker.