Mere gennemsigtighed og åbenhed – når politikere holder kortene for tæt til kroppen, skaber det mistillid
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Gennemsigtighed og åbenhed i det politiske arbejde er afgørende for Liberal Alliance.
Det handler om at værne om den demokratiske proces og sikre borgernes tillid til deres valgte repræsentanter. Når politikere holder kortene for tæt til kroppen, skaber det mistillid og fjerner borgerne fra beslutningsprocesserne.
Vi har set debatten udfolde sig her i Favrskov for nyligt, med både solcelleanlæg og genbrugsplads, som illustrerer, at man altså ikke bare kan tromle ugennemsigtige processer henover hovedet på borgerne som forgodtbefindende, uden at de svarer igen. Og jeg bakker personligt op om den “svaren igen”, uanset hvad udfaldet bliver. Som min matematiklærer altid sagde til mig, så er mellemregningen ligeså vigtig i afleveringen, som resultatet.
Et andet konkret eksempel fra Favrskov Kommune, der måske illustrere at vi er en tenderende lukket kommune, er den manglende offentliggørelse af konstitueringsaftalen fra 2021, da det nye byråd og borgmester trådte til. Byrådet har valgt ikke at offentliggøre aftalen, hvilket betyder, at borgerne ikke har indsigt i de politiske visioner og mål, der er sat for perioden.
I stedet holdes aftalen internt, så ingen udenfor byrådet kan vurdere, om politikerne lever op til deres egne ambitioner. Det kan måske være strategisk smart for politikerne, men det er også dybt respektløst over for borgerne, som forventes at stemme på dem igen uden adgang til denne viden.
Når politikere holder kortene for tæt til kroppen, skaber det mistillid og fjerner borgerne fra beslutningsprocesserne.
En konstitueringsaftale er en aftale, der fastlægger, hvem der bliver borgmester, hvordan udvalg og politiske poster fordeles, og hvilke overordnede mål partierne samarbejder om. Det er byrådets arbejdsplan for de kommende fire år. Noget af informationen kan findes på kommunens hjemmeside, men den vigtigste del, nemlig forståelsespapiret, holdes fortroligt. Forståelsespapiret beskriver grundlaget for samarbejdet og de fælles politiske mål – præcis det, der også mangler fra vores nuværende regering.
Når en konstitueringsaftale holdes hemmelig, eller gøres besværlig at komme i hænde, mister borgerne indsigt i, hvordan politiske poster og ressourcer fordeles, og hvilke aftaler der ligger bag samarbejdet. Det skaber en uigennemsigtighed, der kan føre til mistillid og spekulationer om skjulte motiver.
Borgerne har ret til at vide, hvordan deres stemmer omsættes til politiske beslutninger og magtfordeling i kommunen. At holde aftalen for tæt på kroppen, begrænser borgernes mulighed for at deltage aktivt i den demokratiske proces. Uden indsigt i aftalerne kan borgerne ikke stille relevante spørgsmål eller give kvalificeret feedback. Samtidig giver det plads til skjulte magtdynamikker, som kan underminere både tillid og politisk stabilitet.
Gennemsigtighed og offentliggørelse af konstitueringsaftaler handler ikke kun om god forvaltning – det er essentielt for at opretholde borgernes tillid til det politiske system. Åbenhed gør det muligt at holde politikerne ansvarlige for deres beslutninger og løfter og skaber en stærkere forbindelse mellem borgerne og deres repræsentanter.
Jeg opfordrer Favrskov Kommune til fremover at offentliggøre konstitueringsaftaler. Liberal Alliance vil efter næste valg ikke støtte, at sådanne aftaler hemmeligholdes. Åbenhed skal bidrage til større gennemsigtighed, ansvarlighed og borgerinddragelse. Vi kan skele til Randers, hvor deres konstitueringsaftale ligger frit tilgængelig på hjemmesiden.
Det bør vi lade os inspirere af her og det er en klar forventning fra mig, til den kommende borgmester, at han går forrest i det henseende. Det er efter min mening, et af de fornemmeste opgaver for en borgmester, at sikre, at mellemregningerne, ikke bare er i orden, men også med i afleveringen.