Fortsæt til indhold

Tidlig SFO er en gave til børnene

Debat
Stinne Thorsen KvorningLokalpolitiker

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Morten Torp.

I dit læserbrev fra den 9. maj skriver du:

»Derfor bør vi som kommune tage diskussionen alvorligt: Hvornår giver det mening for et barn at skifte miljø? Er det i april – eller måske efter en god sommerferie sammen med familien?«

Og det er da et godt og relevant spørgsmål.

Men modsat dig mener jeg oprigtigt, at den ordning, vi har i Norddjurs med tidlig SFO, er den helt rigtige for vores børn – både for dem, der starter i skolen, og i høj grad også for de børn, der stadig går i børnehave.

De børn, der starter i tidlig SFO i april, får ganske rigtigt et skifte. Men det er et skifte, som netop skal sikre den bedst mulige overgang fra børnehaveliv til skoleliv.

Jeg ser ordningen som en gave – både til de børn, der starter i skolen, og til dem, der stadig er i børnehaven.

Her får de mulighed for at lære de nye rammer at kende – de nye rutiner, voksne og ikke mindst nye kammerater.

Det kan naturligvis give anledning til bekymringer. For kan vores kære lille pus klare det? Vil de trives? Bliver de set? Og hvad nu, hvis de andre børn ikke vil lege med mit barn? Kan mit barn overhovedet klare den nye hverdag?

Når et barn skal starte i skole, er det helt naturligt, at der opstår mange tanker og bekymringer – men det er oftest hos forældrene, ikke børnene.

Og tidlig SFO er ingen undtagelse. Det er helt okay, at vi som forældre bekymrer os. Det gjorde jeg også selv, da vores barn skulle starte. Men hver en tanke, hver en bekymring blev gjort til skamme.

For med tidlig SFO fulgte en tryg og glidende overgang til skolelivet. Vi oplevede, hvor vigtigt det er, at det nye bliver præsenteret i et tempo, hvor alle kan følge med. Og fagpersonalet brugte tiden på at lære børnene at kende, så klasserne kunne sammensættes bedst muligt.

I børnehaverne er der ofte tryk på fra oktober/november og frem til april, hvor de ældste børn starter i tidlig SFO. De store børn ”fylder mere” i hverdagen, fordi de skal udfordres på en anden måde. De fleste er mere end klar til at begynde på noget nyt. Ofte hører jeg både forældre og personale sige: “Han/hun keder sig – og er så klar til skole.”

Samtidig har jeg oplevet, at enkelte børn under ordningen faktisk har vist, at de ikke var klar – selvom børnehaven troede det. Og heldigvis er ordningen fleksibel: Barnet kan komme tilbage i børnehaven og få et år mere, hvis det vurderes nødvendigt.

Som forælder til de mindre børn i børnehaven oplevede jeg en befrielse, da de store “blev sendt af sted”. Der opstod en helt anden ro og mere tid til de yngre børn. Det naturlige hierarki genopstod, når andre børn trådte ind i rollen som “de store” – en rolle, de vokser af og med.

Faktisk har jeg – som ansat i PPR – siddet til adskillige netværksmøder, hvor personalet selv påpeger, at hverdagen i børnehaven bliver mere harmonisk, når “de store er i tidlig SFO”.

Derfor forstår jeg ikke din bekymring.

Jeg ser ordningen som en gave – både til de børn, der starter i skolen, og til dem, der stadig er i børnehaven. Og jeg ville være ked af, hvis den blev afskaffet. For jeg er overbevist om, at børnene har bedst af en blid overgang, hvor der stadig er plads til at lære alt det nye i et roligere tempo.