Hallo, må jeg tale med....
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hallo, må jeg tale med ....
I forbindelse med de mange sager på plejehjemmene i Generationernes Hus er der kommet et forslag frem om, at der kan være behov for en klagekonsulentfunktion. Det står i den meget vigtige analyse af problemerne på plejehjemmene. Men i en artikel her i avisen kan vi læse, at rådmand Christian Budde (V) ikke vil kalde det for en klagekonsulentfunktion.
Vi har i Socialdemokratiet set forslaget, og vi synes faktisk, det er et fornuftigt ord, der fortæller, hvad det drejer sig om: en funktion, der træder i kraft, når der indkommer klager.
Vi kan læse, at rådmanden ikke vil have klagekonsulentfunktion, da han mener, det er uforeneligt med den nye ældrelov. Vi synes, at uforeneligt er et meget stærkt ord. Vi forstår ikke, det skulle være uforeneligt, og vi vil meget gerne have, at rådmanden fortæller os, hvor i loven det står. Samtidig har vi henvendt os til den socialdemokratiske ældreordfører i Folketinget, som har været med til at forhandle ældreloven på plads, for at høre hendes vurdering.
I artiklen fortæller rådmanden, at der har »været lommer af lukkethed, og det kan vi ikke leve med. Det skal vi have gjort bedre. Det skulle have ramt en forvaltningschefs, en direktørs og en rådmands bord langt tidligere.«
Vi tror, at det kan være en del af forklaringen, men bestemt ikke hele forklaringen. Vi er både af pårørende, der er stået frem, og af rådmanden selv blevet orienteret om, at der direkte til rådmanden er indkommet klager, som der ikke blev handlet på. Det skal med i det samlede billede.
Pårørende har både fortalt os i udvalget og til medierne, at de havde kontaktet rådmanden - også på et tidligt tidspunkt - uden at der blev handlet. Så de lommer af lukkethed, der omtales, må også omfatte rådmandskontoret.
I 2023 rejste min forgænger som udvalgsformand Anette Poulsen (S) samt Peter Sporleder (K), at man ikke havde et overblik over, hvor mange der klagede, samt hvad de klagede over. Det samme gjorde partierne her i 2025 - to år senere.
»Jeg er måske ikke så vild med ordet klagekonsulentfunktion. Jeg vil hellere kalde det for et screeningsværktøj«, siger rådmanden her i avisen. I Socialdemokratiet ønsker vi at kalde tingene ved det, de er. Der har været og vil altid være klager. Man kan ikke skjule dem ved at bruge andre ord. Vi, der er medlemmer af sundheds- og omsorgsudvalget, får mange henvendelser, også med klager. Fra beboere, pårørende og medarbejdere.
Efter vores mening vil det, som man gør i andre kommuner, være fornuftigt at have et sted, hvor man kan henvende sig, nemlig til en klagekonsulent. – Forestil dig, at en borger ringer og beder om hjælp med en klage, og jeg så skal svare: »Du skal henvende dig til vores screeningsværktøj.« Det duer jo ikke.
Det er bestemt positivt, at sundhed og omsorg vil rette op på fejlene med henblik på at få et samlet overblik over klager. Det er positivt, at man digitalt vil opbygge et screeningsværktøj. Men vi ønsker også, at folk kan tage telefonen og ringe til en klagekonsulent og få hjælp til at komme videre på en god måde.
Så for os at se bør de to gå hånd i hånd: en klagekonsulentfunktion og et generelt screeningsværktøj, hvor man opfanger alle klager. Det må være fremtiden.