Fortsæt til indhold

Kære Øxenholt: Jeg har set dine videoer og der er noget, du har misforstået

Daniel Buttenschøn, kandidat for S til kommunalvalget, beskylder i dette svar til Per Øxenholt fra Velfærdslisten ham for ikke at forstå biodiversitet - og for ikke at holde sig til spillereglerne i debatten om Molslaboratoriets rewilding-projekt.

Debat
Daniel ButtenschønByrådskandidat Socialdemokratiet i Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Per Øxenholt

Vi kommer nok aldrig til at opfatte verden ens. Hvis du – trods dine øvrige holdninger – ikke mener, at plads og familieliv har vægt i forhold til dyrs velfærd, så er vi længere fra hinanden, end jeg havde håbet.

Af samme årsag vil jeg begrænse mine svar til dig i denne læserbrevsudveksling og gemme dem til senere dialog og debat under valgkampen.

Jeg har set nogle af dine videoer, hvor du filmer højt græs. Det virker til, at du opfatter det som biodiversitet. Jeg frygter oprigtigt, at mange deler den misforståelse.

Ud fra egne observationer er jeg uenig i din vurdering af pladsforholdene for udstødte hingste på Mols.

Jeg ser også evidens for, at der findes lignende situationer hos vilde heste andre steder i verden, hvor der ikke er etableret en førerhingst.

Det kan give anledning til konflikter og sammenstød, men jeg mener ikke, det berettiger til unaturlig regulering ud fra de præmisser.

Molslaboratoriets arealer er kuperede og rummer skovområder, der giver både ly og læ. Både Galloway-kvæg og Exmoor-ponyer er robuste racer, som historisk altid har levet i friluftsdrift – henholdsvis i Skotland og Sydengland.

Klimaet og forholdene her adskiller sig ikke væsentligt fra, hvad racerne er tilpasset til. Galloway-køerne var i øvrigt ikke fastliggere i stalden, dengang de havde adgang til stalden, før arealet blev omlagt til helårsgræsning – heller ikke i dårligt vejr.

Lad mig slå fast: Jeg er helt enig i dommen mod naturstyrelsen. Det vil stå som en evig skamplet.

Det er også korrekt, at der ikke ønskes medicinrester på arealerne, og at medicinsk behandlede dyr derfor ikke kan indgå i driften. Men ikke alle dyrlægebehandlinger er medicinske – begge dele er altså korrekte.

Og nej, jeg er ikke bange for at sige, at dyr, som ikke længere kan bruges som produktionsdyr, aflives.

Jeg har set nogle af dine videoer, hvor du filmer højt græs uden for hegningen og finder fluer og edderkopper i det tætte græs.

Det virker til, at du opfatter det som biodiversitet – og sætter det i kontrast til det, du kalder en gold ørken inden for hegnet.

Jeg frygter oprigtigt, at mange deler den misforståelse. Biodiversitet handler ikke om mest biomasse, men om størst variation.

På Molslaboratoriet har man arbejdet med græsning i mere end 50 år, og der er ingen videnskabelig tvivl om, at græsning er nødvendig for en lang række arter af planter.

Selvom vores vilde hjorte kan indgå i græsningen, er de ikke egnede som eneste græssere.

Hvis man vil sikre overlevelsen for mange af de arter, der knytter sig til Mols Bjerge, er det strengt nødvendigt med husdyrgræsning.

Per Øxenholt (billedet) fra Velfærdslisten beskyldes i dette læserbrev af Daniel Buttenschøn, kandidat for S til kommunalvalget, for ikke at forstå biodiversitet - og for ikke at holde sig til spillereglerne i debatten om Molslaboratoriets rewilding-projekt. Pressefoto

Heste og køer supplerer hinanden godt på grund af deres forskellige fødevalg og bevægelsesmønstre. Dyrenes bidrag til slitage i terrænet og frøspredning er vigtige faktorer til at give den variation for mange dyr og planter, der uden disse faktorer ikke vil have tilstrækkelige leveområder.

Helårsgræsning giver en anden påvirkning end ekstensiv sommergræsning, hvorfor der er særlig interesse for det.

Græsningsdyrene har til formål at skabe så naturlige forhold som muligt for mindre dyr og planter. Mindre dyr og planter opfatter derved deres virkelighed som naturlig.

Man kan kalde det en simulering af naturlige forhold. For at gøre dette bedst muligt, lader man dyrene være det tætteste på vilde dyr, det lader sig gøre på baggrund af ydre forhold.

Vores natur er presset, og det er særligt vigtigt, at vi får det bedst mulige ud af de bedste naturarealer.

Mols Bjerge er et af de vigtigste områder, vi har, og her skal vi give naturen de bedste præmisser.

Jeg kan kun anbefale, at folk søger viden om græsning og naturpleje – og tager på ture i naturen. Jeg håber også, at du, Per Øxenholt, vil gøre det samme.

Afslutningsvis er jeg overrasket over, at en politiker, der ofte påberåber sig injurier, dømmer Molslaboratoriet for vanrøgt og udsultning – uden at der findes nogen dom til at underbygge det. Det er vist ikke inden for spillereglerne.