Fortsæt til indhold

Svar til Jesper Yde. Borgerne fortjener handling – ikke flere forklaringer

Debat
John FinmannKandidat for Venstre til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Jesper,

Tak for dit svar på mit debatindlæg og for din indsats i byrådet. Jeg har respekt for dit engagement, men når man for fjerde gang stiller op som spidskandidat og samtidig har støttet den socialdemokratiske borgmester, følger der også et ansvar for de resultater, borgerne oplever i hverdagen.

Jeg forstår godt, at du fremhæver uenighederne med Socialdemokratiet, men borgerne oplever en anden virkelighed: Enhedslisten har siddet tæt på magten, nedskæringerne er alligevel sket, og konsekvenserne mærkes hver dag i skolerne, daginstitutionerne og ældreplejen.

Derfor står mit spørgsmål stadig: Hvorfor ser vi stadig de samme problemer, når Enhedslisten har haft indflydelse?

Hos Venstre ønsker vi en ny retning for Syddjurs. Vi vil sætte kernevelfærd først, så ressourcerne følger børnene, og vi får bedre skoler og daginstitutioner. Vi vil styrke ældreplejen med mere tid, nærvær og værdighed og give medarbejderne bedre arbejdsvilkår.

Samtidig vil vi bruge pengene smartere og undgå dyre prestigeprojekter og symbolpolitik – vi vil fokusere på løsninger, der gør en reel forskel for borgerne.

Vi ved, at vi ikke kan skabe bedre velfærd uden et stærkere økonomisk fundament. Derfor vil Venstre styrke samarbejdet med erhvervslivet, skabe bedre rammer for investeringer og sikre, at lokale virksomheder har de bedste betingelser for at skabe job. Flere arbejdspladser giver flere skattekroner – og dermed et bedre grundlag for at finansiere den velfærd, borgerne forventer.

Vi vil også bygge videre på Syddjurs’ styrkeposition inden for naturterapi og mental sundhed. Det skal være lettere for børn, unge og ældre at få adgang til tilbud, der fremmer trivsel og fællesskab.

Samtidig skal vi arbejde mere målrettet med forebyggelse, så vi hjælper tidligere og bedre. På ældreområdet vil vi skabe et stærkere fokus på medarbejdertrivsel og på at fjerne unødvendigt bureaukrati, så personalet kan bruge mere tid hos borgerne. En værdig ældrepleje kræver glade og dygtige medarbejdere – og det vil vi skabe bedre rammer for. Det her er ikke en færdig plan – men det er en klar retning. Syddjurs har brug for politikere, der leverer resultater og tør prioritere anderledes.

Derfor spørger jeg dig, Jesper: Vil du være med til at ændre kursen for Syddjurs – eller fortsætte som hidtil? Borgerne i Syddjurs skal ikke have flere lange forklaringer – de fortjener handling og resultater.