Fortsæt til indhold

Skolevægring er et råb om hjælp, vi skal handle på

Debat
Santana Marie MallingKandidat til byrådet for Venstre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Der er lavet et forslag til det kommende kommunalbudget, at 1,5 millioner kroner skal bruges til undersøgelser over en toårig periode. De skal bruges til udvikling af fremtidens folkeskole, men er det godt nok?

Skolevægring er desværre blevet et udbredt problem, også i Favrskov. Jeg har arbejdet 15 år i skoleverdenen og de seneste to med børn og familier ramt af skolevægring. Det er ødelæggende for både barn og familie og opstår ofte som følge af længerevarende mistrivsel, der er blevet overset.

Skolevægring er komplekst og kan skyldes angst, socialt pres, manglende støtte eller følelsen af ikke at passe ind i folkeskolen. Det kræver tværfagligt samarbejde og langsigtede løsninger. Når børn ikke trives i skolen, påvirker det både deres fremtid og samfundet som helhed, økonomisk og socialt.

Det er et tegn på, at vores skolesystem ikke rummer alle børn. Derfor skal skolevægring ikke ses som et enkeltfamilieproblem, men som en samfundsudfordring. Vi må lytte til forældre og fagpersoner, der kender barnet bedst, og sikre hurtigere og mere effektiv hjælp.

Det er ikke nok at tale om inklusion og trivsel, vi skal også handle. Et af mine hovedpunkter i min valgkamp bliver, at denne sum penge, som nu er givet, ikke bliver en sovepude. Vi skal fortsat holde fokus på børnenes trivsel fra vuggestue til ungdomsliv. Vores børn fortjener det.