Fortsæt til indhold

Jeg arrangerer en workshop om borgernes ønsker til Sydhavnen

Debat
Anders Stenumgaard LindMedlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Sidsel Bjerregaard og Peter Larsen.

Først og fremmest tak for at puste til gløderne og holde gang i debatten om udviklingen af Sydhavnen i Grenaa.

Det er så vigtigt at vi holder fast og presser på for en konkret og synlig udvikling af området på Grenaa Havn som i skrivende stund fortsat må siges at være totalt ikke eksisterende senest med lukning af byens eneste fiskeforretning ”Friskfisken”.

Men der er også lyspunkter og aktive borgere og foreninger som forsøger at gøre noget.

Foreningen ”Liv på Sydhavnen” har hen over sommeren afviklet nogle glimrende aktiviteter med god tilslutning såsom Sydhavnsfestival med deltagelse af 800 gæster. Tøjbyttetogtet, lejrbål og fællessang og aktiviteter på skibet Svartlöga viser jo tydeligt at der er tilslutning til, opbakning til og ønske om aktiviteter på Sydhavnen.

Sydhavnen A/S afholder den 25. september en åben workshop hvor erhvervsdrivende/iværksættere kan komme og pitche deres ideer og ønsker til opstart af virksomhed på Sydhavnen hvor medlemmer af Sydhavnens bestyrelse deltager.

Så der er gang i nogle gode ting også selvom området det meste af tiden ligger øde hen og absolut ikke indbyder til at man slår sig ned og hygger.

Sydhavnen befinder sig i et politisk vakuum hvor ingen driftige entreprenører, investorer eller lokale foreninger og forretningsdrivende rigtigt ved hvad der skal ske med Sydhavnen. Ingen konkrete planer!

Jeg er helt med på at Grenaa Havn er en erhvervshavn og at havnen er i udvikling og derfor tæller alle potentielle m2 selvfølgelig ind i udviklingen af havnens fremtidige indtægt muligheder og plads til nye industri virksomheder på havnen.

Men lige præcis her savner jeg en politisk udmelding om, at man vil projektet med Sydhavnen og en politisk beslutning om at den tunge erhvervsudvikling af havneområdet skal ske mod nord og ikke på Sydhavnen.

Først når den beslutning er taget vil der for alvor komme gang Sydhavnen og potentielle investeringer - ikke før.

Vi skal derfor have sat yderligere skub i den udvikling og det vil kræve at Norddjurs Kommune prioriterer at investere i den kulturelle udvikling af Grenaa Havn på samme måde som vi prioriterer den fortsatte erhvervsudvikling af Grenaa Havn. Måske skal der nogle rigtig store investeringer til?

Måske skal færgehavnen flyttes om på Nordhavnen så der frigøres et kæmpe areal som kan sammenflette Marinaen, sommerhus området og Sydhavnen? Sikke et projekt det kunne blive hvis den nuværende store parkeringsplads kunne omdannes til en blanding af erhverv, boliger og rekreative formål. Der er og har været mange gode tanker og skitser i gang om et sådant projekt - men igen - det er desværre aldrig kommet videre.

Halmstad kommune flyttede med stor succes deres færgehavn så den kom tættere på omfartsveje som kunne aflaste den tunge trafik til og fra havnen og frigøre plads til nye rekreative tanker og udvikling af turisme erhverv på havnen.

Udvikling kræver store investeringer. Hvis Norddjurs vil bevare en færgeforbindelse til Halmstad efter at Femern forbindelsen åbner om nogle år skal vi investere i infrastrukturen til og fra havnen - ellers er jeg desværre bange for at vores eneste tilbageværende færgeforbindelse også forsvinder.

Så når jeg skal svare på dit sidste spørgsmål i dit læserbrev Sidsel som lyder ”Er du (Anders Stenumgaard Lind) klar på at lave nogle workshops hvor borgerne/brugerne høres, om deres drømme, håb og idéer for Sydhavnen?

JA - det vil jeg meget gerne og jeg vil også gerne sørge for at der afholdes en til to workshop om ønsker og drømme for udviklingen af Sydhavnen inden kommunalvalget den 18. november så vi kan nå at aflevere nogle konkrete gode ønsker og ideer til Sydhavnens bestyrelse og den kommende kommunalbestyrelse. Datoer og sted udmeldes snarest. Jeg er klar!