»Med sund mad og motion kan vi øge børn og unges trivsel«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Undersøgelser viser, at hver 7. barn og unge herhjemme lider af mistrivsel. Det drejer sig om alt fra angst, spisevægring, autisme og stress eller manglende selvværd, hvilket giver kæmpe udfordringer. Ikke kun for den enkelte, men sandelig også for familien og skolen.
Så galt må det ikke gå for vores børn og unge i Favrskov. Jeg tror på, at sund kost er en del af løsningen. Sverige og Finland tilbyder skoleelever en madordning, og det samme gør friskolerne i Favrskov Kommune med stor succes og med forældrebetaling. Rønbækskolen i Hinnerup vil i efteråret afprøve modellen, og det bliver spændende at følge.
Jeg vil også opfordre skolerne i Favrskov til at få mere motion og idræt på skemaet. Det vil styrke barnets og de unges livskvalitet. På den måde kan vi øge børn og unges trivsel, og det er en ekstremt vigtig opgave, for de er fremtidens fundament.
Vi forældre er rollemodeller. Derfor vil jeg opfordre til, at vi dropper mobilen og bruger den kostbare fritid på leg og samvær med vores børn og unge.