Budde svarer: »Venstres førsteprioritet er, at Aarhus får en Venstre-borgmester«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har stor respekt for det engagement, der ligger bag Torben Jensens indlæg. Venstre i Aarhus er et stærkt parti, netop fordi vi har medlemmer, der brænder for vores værdier, frihed, ansvar og troen på det enkelte menneske.
Lad mig derfor slå helt fast: Venstres førsteprioritet er, at Aarhus får en Venstre-borgmester. Det er det, vi arbejder benhårdt for hver eneste dag frem mod valget den 18. november.
Men vi går også til valg på at tage ansvar for Aarhus – også i den situation, hvor det ikke er muligt at samle et flertal bag en borgerlig borgmester. I så fald vil Venstres prioritet være at få gennemført mest muligt Venstre-politik. Det betyder fokus på, at Aarhus er fremkommelig for alle - både busser, biler og cykler, så vi kan få en levende by for både borgere og erhvervsliv. Det betyder også et fokus på at prioritere velfærden, særligt for vores børn og ældre, og derfor skal pengene være tæt på dem, det handler om.
Det skal ske med sund fornuft og med tillid til at folk, der arbejder i vores daginstitutioner, skoler og på vores plejehjem, har den faglighed, der skal til for at træffe de gode beslutninger. Det er fornuftig liberal politik, og det er det, Venstre står for.
Aarhus har brug for et parti, der både kæmper for sin egen politik – og som tør tage ansvar for byens udvikling, også når det kræver samarbejde på tværs. Det er den rolle, Venstre vil spille.
Jeg forstår godt, at debatten vækker følelser, men jeg håber, at alle kan se, at vores sigte er klart: Et stærkt Venstre, der sætter retning for Aarhus – med eller uden borgmesterkæden.