Fortsæt til indhold

Når du tjener betydeligt på en grund, bør du også tage del i ansvaret for lokalområdets fælles faciliteter

Debat
Kristian HasagerSelvstændig, Hinnerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som tidligere formand for HOG og nu medlem af bestyrelsen for Hinnerup Hallerne følger jeg nøje med, i hvordan vores område udvikler sig. I de mest attraktive dele af kommunen sælges grunde til meget høje priser, og det giver store gevinster til de grundudviklere, der står bag. Det er helt fair, for sådan fungerer markedet. Når indtjeningen er så betydelig, mener jeg dog, at der følger et naturligt ansvar for at støtte det lokalsamfund, der skaber rammerne for salget.

I dag bidrager flere grundudviklere kun med relativt begrænsede beløb. Det er positivt, at der gives noget, men det står ikke mål med den udvikling og de behov, der opstår i et moderne boligområde. Når der flytter mange nye familier ind, bliver trykket på haller, fodboldbaner, stier, grønne områder og fritidsaktiviteter hurtigt mærkbart.

Kommunen har på sin side udgifter fra første dag i form af driften af veje, affaldshåndtering, snerydning og generelle serviceopgaver. Skatteindtægter fra nye områder opvejer først disse udgifter efter en længere periode. Grundudviklerne får deres indtjening med det samme, mens kommunen og foreningslivet står med et resultat af udviklingen, der skal håndteres og løftes.

På den baggrund er det rimeligt at forvente, at grundudviklere tager del i ansvaret for de fælles faciliteter, som nye boligområder kræver. Ikke gennem krav og tvang, men gennem frivillige aftaler og en vilje til at give noget tilbage til det område, man selv får udbytte af. Mange steder i landet har denne tilgang vist sig både mulig og værdifuld.

Jeg håber derfor, at vi som borgere, foreninger og lokale aktører bliver bedre til at stille et enkelt og helt legitimt spørgsmål. Vil I være med til at styrke området i samme takt som I skaber værdierne?

Vækst får først reel betydning, når den samtidig løfter fællesskabet.