Godt nytår – tak for opbakningen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Her i starten af det nye år vil jeg gerne sige en stor oprigtig tak alle til jer på Djursland og udenfor Djursland, der til regionsvalget gav mig en markant opbakning.
Med 6.596 personlige stemmer – godt 4500 på Djursland og godt 2200 i resten af regionen, blev mit valgresultat flere stemmer end ved sidste valg. Jeg fik anden flest stemmer blandt socialdemokraterne efter den tidligere regionsrådsformand og blev valgt ind som nummer fire i regionsrådet som helhed.
Det er jeg stolt af og dybt taknemmelig for.
Efter valget måtte Socialdemokratiet desværre afgive regionsrådsformands posten, og formandsposterne i de fem nye sundhedsråd gik til de partier, der pegede på Venstres Anders G. Christensen som ny regionsrådsformand.
Sådan er det politiske spil – og det ændrer ikke på, at Socialdemokratiet fortsat vil tage ansvar og kæmpe for et stærkt, nært og sammenhængende sundhedsvæsen.
Jeg er på den baggrund glad for at være blevet udpeget som næstformand for Sundhedsråd Kronjylland, der dækker Norddjurs, Syddjurs, Randers og Favrskov.
Derudover har jeg fået plads i Sundhedsudvalget, som blandt andet skal bidrage til udarbejdelsen af den regionale sundhedsplan, som er rammen for den lokale sundhedsplan, som Sundhedsrådene skal udarbejde.
2026 er et vigtigt år. Her skal de forberedende sundhedsråd bl.a. sikre aftaler og forhold, som har betydning for at sundhedsreformen kan træde i kraft den 1. januar 2027. Så ambitionerne bliver til virkelighed for borgerne – og ikke kun hensigtserklæringer. Og det tager tid at udrulle reformen ud i alle hjørner af regionen.
Det er helt centralt, at reformen skal kunne mærkes, ikke mindst her på Djursland, hvor afstande, lægedækning og ulighed i sundhed flere steder er udfordringer i hverdagen.
Generelt skal borgerne opleve mere sammenhængende patientforløb, hvor man ikke selv skal koordinere sit forløb mellem hospital, kommune og almen praksis. Også psykiatrien skal styrkes markant. Alt for mange børn og unge venter i dag alt for længe på hjælp. Det er et problem på landsplan, men det er hverken værdigt eller acceptabelt.
Jeg går til arbejdet i sundhedsrådet med et klart politisk mål: en sundhedspolitik med borgeren i centrum, der mindsker den geografiske og sociale ulighed i sundhed, ved at sikre nære og kvalitetsfulde sundhedstilbud i et styrket samarbejde mellem region og kommuner med inddragelse af almen praksis og civilsamfundets organisationer.
Tak for opbakningen. Jeg ser frem til fremover at bruge mandatet til at bidrage til et mere sammenhængende og lettilgængeligt sundhedsvæsen tættere på borgerne.
Godt nytår.