Fortsæt til indhold

Så er den gal igen med letbanen, for – jeg ved ikke hvilken gang. Nu bør politikerne tage en tur til Aalborg

»Lad os håbe, at der i det nye byråd er progressive politikere, der tager en tur til Aalborg. Ikke til Jomfru Anegade, men tager en tur med plusbussen.«

Debat
Aage ChristensenMerkonom og pensionist, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Så er den gal igen med letbanen og direktøren beklager for – jeg ved ikke hvilken gang – at der er problemer med driften. Så er der for koldt og is på ledningerne, så er der leveringsforsinkelser, så er der togsæt, der er brudt ned.

Og så videre og så videre.

Aarhusianerne kender efterhånden melodien. Men sådan behøver det ikke at være med kollektiv trafik.

Forleden kørte jeg med bus til Aalborg, og den blev en halv time forsinket, fordi et letbanetog stoppede al trafik i Nørreportkrydset på grund af et frosset sporskifte.

I Aalborg kørte jeg med plusbussen. En elektrisk bus med en længde på 25 meter og med plads til 150 passagerer. Visse steder i byen kører den i specielle busbaner, så den kan komme hurtigt gennem byen. Dens strækning på 12 kilometer køres på 30 minutter.

Tænk, hvis de aktuelle langvarige problemer med letbanen kunne erstattes af busdrift, så ville meget være anderledes for brugerne af letbanen.

Aalborg havde i sin tid ambitioner om at få en letbane i lighed med Aarhus og Odense. Men VK-regeringen, der tiltrådte efter Thornings regering , ville ikke indfri Thornings løfte om et tilskud til kommunen på 830 millioner. Så planen faldt pladask til jorden. Aalborgenserne måtte finde en alternativ løsning. Og det gjorde de.

En letbane ville koste 2,5 milliarder kroner. Plusbusserne kostede 530 millioner at etablere.

Foto: Nordjyllands Trafikselskab

Og i modsætning til en letbane, så kan en plusbus’ rute ændres i løbet af kort tid. Og de busbaner, der er etableret i gaderne kan bruges af andre busser og udrykningskøretøjer. Så man har fået en helt anden fleksibel kollektiv trafikløsning i selve byen, der i myldretiden kører hvert 10 minut.

Og som et ekstra kæmpeplus er ruten selvfinansierende. Kun den københavnske metro er selvfinansierende. Al anden kollektiv trafik i hele landet får offentligt tilskud. Men plusbussen har en billetindtægt på over 95 procent af udgifterne til driften.

Sidste år kørte 3,8 millioner mennesker med plusbussen. Og fortsætter udviklingen forventes der 5 millioner passagerer i indeværende år.

Inden Aarhus investerer mere i letbane, bør byråd og regionsråd tage en tur til Aalborg og se, hvordan en moderne trafikløsning er blevet etableret. At tænke på at etablere letbane fra centrum i Aarhus til Brabrand, når man har kørt en tur i en plusbus, virker som tanker fra det forrige århundrede.

Jeg ved godt, at det er svært at ændre politikeres indstilling til nye ideer, men lad os håbe, at der i det nye byråd er progressive politikere, der tager en tur til Aalborg. Ikke til Jomfru Anegade, men tager en tur med plusbussen.