Er der forskel på borgerne i Norddjurs Kommune, Karoline?
Har pensionister og pårørende i Norddjurs haft bedre transportmuligheder før, spørger Venstres Rikke Albæk Jørgensen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Karoline
Jeg forstår godt bekymringen for de pårørende, der oplever udfordringer med transport, og jeg er oprigtigt ked af at høre, at nogle føler sig pressede af situationen. Det er aldrig ligegyldigt, når relationer og besøg bliver sværere.
Når det er sagt, synes jeg også, det er vigtigt at stille det ærlige spørgsmål: Har pensionister og pårørende i midten af Norddjurs tidligere været bedre stillet, når de skulle køre til Grenaa eller Auning? Afstand og transport har desværre altid været en udfordring i en geografisk stor kommune som vores.
For mig handler denne beslutning ikke om, hvor i kommunen man bor. Den handler om, at vi i voksen- og plejeudvalget har valgt at sætte fagligheden højest. Vi har haft fokus på at skabe de bedst mulige rammer – både for borgerne og for medarbejderne. Det skal være attraktivt at arbejde i Norddjurs Kommune, hvis vi også fremover skal kunne rekruttere og fastholde dygtigt personale.
Hvis vi var fortsat i den retning, som Socialdemokratiets ældrehandleplan lagde op til – med opførelse af flere boliger – så stod vi i dag med tomme plejeboliger, som kommunen stadig skulle betale for. Det ville have betydet færre midler til den kernevelfærd, vi leverer i dag.
I stedet har vi på fire år fået rettet op på økonomien, givet mere ejerskab og indflydelse til de enkelte enheder og opnået målinger, der viser høj tryghed og stor tilfredshed blandt de ældre. Det er sket samtidig med, at vi står med flere ældre borgere og færre uddannede hænder – og det synes jeg faktisk, vi kan være stolte af.
Det er korrekt, at transport er en udfordring, og det var vi også bevidste om allerede dengang. Derfor blev der afsat midler i budgettet til blandt andet flere trafikknudepunkter – herunder ved Glesborg Plejecenter. Som Niels Ole Birk også beskriver i sit debatindlæg, er der taget konkrete initiativer på området.
Samtidig er det værd at bemærke, at der mig bekendt ikke blev fremsat forslag under budgetforhandlingerne om at finde yderligere midler til den kollektive transport. Opgaven ligger nu i det nye kultur-, fritids- og landdistriktudvalg, hvor Socialdemokratiet har formandsposten. Derfor bliver det spændende at se, hvordan der konkret vil blive peget på finansiering, hvis transportudfordringerne skal løses yderligere.
Vi skal selvfølgelig fortsat være opmærksomme på, hvor der kan justeres og forbedres. Men jeg mener fortsat, at den overordnede beslutning var den rigtige – og nødvendig – for at sikre både kvalitet, faglighed og en bæredygtig ældrepleje i Norddjurs Kommune.