Fortsæt til indhold

Kommunen svigter os

Der mangler cykelstier i Skæring.

Debat
Peter KlingstenFormand for Trafikudvalget i Skæring Fællesråd

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har i en længere periode været medlem af bestyrelsen i Skæring Fællesråd. Fællesrådet er en selvkørende forening, som alle i området kan melde sig ind i. Aarhus Kommune har godkendt Skæring Fællesråd som de lokale beboeres talerør til kommunen.

Jeg har været formand for fællesrådets trafikudvalg i 3 år og har beskæftiget mig med bl. a. etablering af cykelstier langs hovedfærdselsårene Strandvangsvej, Plantagevej og Åstrup Strandvej, reducering af hastigheden på de travle veje til 40 km/t og en hurtigere busforbindelse for nr. 17 til/fra Aarhus.
Opgaverne er følgende:

  • På Strandvangsvej, Plantagevej og Åstrup Strandvej bør hastigheden reduceres til 40 km/t.
  • På N- del af Skæring Hedevej skal hastighedsnedsættelsen fortsættes med 40 km/t.
  • På Skæring Møllevej skal trafikken fra Mejlbyvej reduceres fra 80 km/t til 60 km/t og fra 250 meter før Vorrevang, bør hastigheden frem til Hjortshøjvej reduceres til 40 km/t.
  • Der kan skæres 15 minutter af busturen til Aarhus, hvis bussen ikke skal igennem Risskov.

Der er meget gode argumenter for alle de foreslåede hastighedsnedsættelser. Der er mange andre tog og busforbindelser til/fra Risskov, og vi vil gerne undvære den daglige sightseeing- oplevelse i Risskov.

Dette indlæg handler om Strandvangsvej, Plantagevej og Åstrup Strandvej. De, der færdes på cykel eller til fods, føler sig meget utrygge, når en eller to biler passerer forbi. Støjen fra de hurtige biler/lastbiler er en stor belastning for dem, der bor og færdes langs vejen.

Fællesrådet blev dannet for at vi kunne skabe kontakt til byrådet bl.a. med denne store opgave.

Der er rettet mange henvendelser og holdt møder med byrådet v/rådmand Nicolaj Bang (K). Vi har haft kontakter og møder med Teknisk Udvalg for at søge at formå udvalget til at interessere sig for Skæring Strand-området. Vi har inviteret rådmand og Teknisk Udvalg på vejvandring i området. Jeg tog selv kontakt til borgmesteren, da han i september 2025 var tilstede ved kirkens høstgudstjeneste. Hans svar var: »Jeg vil bidrage til, at de tager sagen op.«

Da Aarhus Byråd foreslog en omdannelse af sommerhusområdet til helårsområde, stillede byrådet store krav til beboerne om tilslutningsprocenten. Vi opfyldte kravet om tilslutning til ændring fra sommerhusområde til helårsområde. Den skitserede lokalplan 1108 blev vedtaget i 2019 af såvel grundejerne som byrådet. Embedsmændene, der vejledte beboerne om de foreslåede ændringer til helårsårsbeboelse, lovede dobbeltrettede cykelstier på hele hoved-færdselsåren. Dette cykelstiprojekt blev derfor en del af lokalplanen.

Strandvangsvej, Plantagevej og Åstrup Strandvej er en trafikeret strækning, men uden cykelstier, er den farlig. Vi har søgt at presse byrådet/rådmanden til at udføre et projekt, for at der kan søges 50 procent tilskud fra staten til etableringen. Efter 7 år har rådmanden ikke sat en projektering i gang.

Begrundelsen er ikke, at der ikke er midler til at gennemføre cykelsti-projektet. Men begrundelsen er store forhindringer.

Fællesrådet har stillet flere spørgsmål via medlemmer fra Teknisk Udvalg til rådmand Bang.

Spørgsmål 3: Hvilke næste skridt planlægger Teknik og Miljø at igangsætte på baggrund af rapportens (rapport fra Cowi fra 02.10.2024) konklusioner:

Den 11.06.2025 svarede rådmanden således:

»Forvaltningen anbefaler, at der arbejdes videre med en løsning for afvanding, men udgifterne og dermed løsningsforslaget begrænses mest muligt, da der netop stadigvæk vil være risiko for oversvømmelser, som en konsekvens af strømningsvejene fra oplandet.

Dette kræver, at der afsættes midler til etablering af afvanding som angivet ovenfor på ca. 25 mio. Kr.

Forvaltningen anbefaler imidlertid, at der ikke arbejdes videre med etablering af stisystemer i området, førend borgerne i området har sikret nedsivning på egen grund tilfredsstillende. Det er ikke forsvarligt at anvende kommunens midler på et nyt vejanlæg, som vil være oversvømmet i store dele af året, og dermed skulle udsættes for uhensigtsmæssig slidtage. Dette betyder, at der som udgangspunkt ikke vil blive etableret sikre skoleveje på strækningen.«

Svaret fra rådmanden er ikke bare skuffende. Det er fejlbehæftet, og det er et kontraktbrud, fordi det er i strid med kommunens løfte til beboerne i Lokalplan 1108.

• Der findes ingen oversvømmelser på vejene i de seneste 10 år, der kan begrundes med oversvømmelse af vand fra oplandet (Skødstrup/Løgten og Hjortshøj). Det er en udokumenteret hypotese, at understrømninger af vand vil genere et projekt med cykelstier, fordi oplandets strømninger fanges af Åstrup-bækken, før de de når frem til vores område.

• Kommunen kan ikke pege på en eneste grundejer, der leder overfladevandet fra tagnedløb ud på vejen (Strandvangsvej, Plantagevej og Åstrup Strandvej)

• Derfor er det ikke en forklaring, vi som borgere i området skal acceptere. Det vand, der har ligget på vejen gennem flere år, skyldes manglende nedhøvling af rabatterne langs vejene. Teknik og Miljø har i øvrigt selv løst opgaven i svinget mellem Perikumvej og Gyvelvej i foråret 2026. Resten af vejsystemet er fortsat næsten ubehandlet med en vejhøvl.

Forklaringen er nok snarere, at Teknik og Miljørådmanden prioriterer andre områder i kommunen højere end Skæring Strand. Skæring Strand har ikke samme prioritet som midtbyen. Der er brugt betydelige summer på omlægning af Vesterbro Torv, Vester Alle og Hjortensgade. Det er en del af Mobilitetsplanen for Aarhus Kommune, nedlæggelse af P-pladser, der belægges med chaussesten, omlægning af Fredens Torv. Der kan findes mange andre eksempler, hvor der omlægges trafik, uden at det er begrundet med trafiksikkerhed. Teknisk forvaltning/ Aarhus Kommune prioriterer udseendet i midtbyen. Skæring Fællesråd prioriterer sikkerhed.

Det ser godt ud, når man forskønner midtbyens gader og veje med træer og chaussesten. Men det koster, og det er bl. a. beboerne i vort område, der er med til at betale for midtbyens projekter til forskønnelse.

Vores sag handler om løftebrud og politikernes måde at prioritere på. Merindtægten fra omdannelse af sommerhusområdet Skæring Strand til helårsområdet ved lokalplan 1108, bidrager med merindtægter for Aarhus Kommune på anslået 50-75 mio. kr. om året (revisorberegning). Regn selv på merindtægten over 10 år. (De første 7 år er gået, uden at der ses nogen form for handling)

Men det alvorlige af er: Kommunen løber fra den kontrakt, der blev indgået med grundejerne i Skæring med vedtagelse af lokalplan 1108 om etablering af “sikre skoleveje”. Rådmanden bruger urigtige begrundelser om vandstrømninger fra oplandet, og grundejernes manglende afvanding til egen grund for ikke at foretage sig noget.

Der er behov for, at vi, der bor i området, slutter op om vort projekt i Skæring. Det kan man gøre gennem et øget pres på byrådet med krav om, at byrådet lever op til løfter i Lokalplan 1108.

Fællesrådet oplever, at vi tilsyneladende ikke bliver taget seriøst, for efter 7 år mangler der et projekt for udførelse af opgaven med at etablere sikre cykelstier og skoleveje. Vi, der bor i Skæring, bør være aktive i bestræbelserne for at gøre færdselsvejene mere sikre. Det kan man gøre ved at give sin mening til kende ved henvendelse til de byrådsmedlemmer, man kender eller kan få kontakt til. Men også gennem pressen Din Avis Aarhus, Århus Stiftstidende og Jyllands-Postens Lokalaviser. Det er dig og dine børns sikkerhed, det handler om.

Et lokalsamfund bliver ikke stærkt af sig selv. Det bliver stærkt, fordi mennesker engagerer sig.

Se video: