Det er en fantastisk udvikling: Favrskov har på to år halveret brugen af antipsykotisk medicin til demente
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I 2023 modtog 25,4 procent af vores demente medborgere over 65 år antipsykotisk medicin i Favrskov. I 2025, hvor de seneste tal stammer fra, er andelen halveret til 12,6 procent. Det er en fantastisk udvikling. Jeg vil gerne rose og takke alle, der har bidraget til det flotte resultat. Det er virkelig stærkt gået.
Antipsykotisk medicin skal benyttes med meget stor forsigtighed på grund af risiko for hyppige og svære bivirkninger. I 2023 var Favrskov en af de kommuner i hele landet, der hyppigst benyttede antipsykotisk medicin. Derfor råbte jeg vagt i gevær i social- og sundhedsudvalget og i medierne. Jeg fik en del kritik for mit fokus på området, men det tager jeg gerne med, når der er behov for forbedring.
Der viste sig heldigvis at være bred enighed i byrådet om at prioritere området og tage forskellige initiativer på demensområdet.
I 2024 faldt andelen til 19,3 procent, og selv om det var et solidt skridt i den rigtige retning, var der stadig et stykke til de 10 procent, som Folketinget har defineret som en landsdækkende målsætning i 2025. Nu er vi så nede på 12,6 procent, og selv om det er en smule over målsætningen, kan vi godt være tilfredse med udviklingen. Jeg ser gerne, at vi kommer endnu længere ned, og jeg vil holde et vågent øje med udviklingen.
læser
lige nu