Vigtigt at slå fast, at revprojektet ikke er kommunens
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»I et indslag på TV2 Østjylland i går (1. november, red.) blev det fremstillet som om, at jeg skulle være ligeglad med naboernes holdning til det planlagte kunstige rev ved den gamle Natomole.
Men jeg mener personligt, at offentlighedens adgang til havet er meget vigtig, og at det planlagte projekt taler perfekt ind i en række dagsordener, som er vigtige at fremme
Det er på ingen måde tilfældet, og jeg synes, at nuancerne var fraværende i TV-indslaget.
Det er vigtigt at slå fast, at revprojektet ikke er kommunens. Hele det spændende projekt er drevet af Nationalparken på et areal, der er ejet af Forsvaret. Og selve myndighedsbehandlingen vedrørende sagen hører under staten.
På grundejerforeningen Femmøller Strands Hjemmeside fremgår det, at foreningen støtter projektet. Denne forening er lokalområdes talerør. Og jeg fornemmer helt klart, at der er en bred lokal opbakning til projektet. Det har også fremgået af flere møder, som der er blevet afholdt med lokale repræsentanter. Altså er der lokal opbakning til projektet. Og at vi i byrådet blandt andet bakker op om en ansøgning til EU om projektmidler, vidner også om en lokal opbakning til projektet. Derfor mener jeg ikke, at Nationalparken gør regning uden vært ved at konkludere, at der er en lokal opbakning til projektet.
I de sidste mange år har Natomolen været et meget besøgt udflugtsmål for blandt andet lystfiskere. Nu er molen fjernet. Det er naturligt, at nogle sommerhusejere havde håbet på, at fjernelsen af molen kunne betyde, at der kom langt færre mennesker til området – og dermed skabe mere ro på den bestemte lokalitet. Det kan jeg sagtens forstå.
Men jeg mener personligt, at offentlighedens adgang til havet er meget vigtig, og at det planlagte projekt taler perfekt ind i en række dagsordener, som er vigtige at fremme – på trods af, at ikke alle bakker op.
Superrev-projektet er meget spændende og visionært projekt, der taler direkte ind i en af de største miljømæssige udfordringer, nemlig tilstanden af vores havmiljø – og som samtidig skaber rammerne for en unik formidling om havet og den marine biodiversitet, som er en vigtig del af Nationalparkens formidling.
Projektet er som bekendt en del af et større nationalt samarbejde med deltagelse af WWF Verdensnaturfonden med henblik på at genskabe 55 kvadratkilometer rev i de danske farvande. Gennem tiden er utallige rev blevet fjernet for at bruge stenene til byggeprojekter. Dette er et af mange problemer ved vores havmiljø, som er vigtigt at tage hånd om – og som vi meget gerne vil fremme fra byrådets side.
Jeg vil her slå fast, at både jeg og resten af byrådet i den grad tager borgerinddragelsen alvorligt.«