Fortsæt til indhold

Hjemmelavet mad er sund fornuft

Debat
Mette NøhrByrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti i Favrskov Grønhøjvej 33, 8450 Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det ærgrer mig, at den socialdemokratiske udvalgsformand Rikke Randrup Skåning forleden i denne avis afviser tanken om mere hjemmelavet mad på Favrskovs plejehjem. Jeg havde håbet, at vi på tværs af partiskel kunne blive enige om at satse mere på hjemmelavet mad, ligesom man med succes har gjort i andre kommuner. Jeg er ikke ene om ønsket, kan jeg fornemme på de mange kommentarer, jeg løbende får. Vi har også tidligere set Ældrerådet i Favrskov og Ældre Sagen på banen med tilsvarende ønske, så hjemmelavet mad er altså ikke bare en fiks idé, hende Mette Nøhr har fået.

Efter at have læst Rikke Randrup Skånings indlæg og hendes oplistning af alle de problemer, hun ser ved hjemmelavet mad, spekulerer jeg over, om modstanden bunder i ideologi. Det er lidt det her med, at nu har vi altså for mange år siden indrettet et system, og så er det mejslet i sten, hvordan det hele skal fungere. Lad os nu se på, om vi ikke kan gøre tingene anderledes og bedre – vi skal jo ikke have systemer bare for systemernes skyld.

Rikke Randrup Skåning spørger i sit indlæg, hvilke områder der skal rammes af nedskæringer, hvis vi satser på mere hjemmelavet mad. Det spørgsmål er en postgang for tidligt. Når der endnu ikke ligger et konkret forslag, er det ikke til at sige, hvad det koster at lave maden på det enkelte plejehjem. Jeg er nu heller ikke så sikker på, at centralisering altid er det økonomisk mest fordelagtige.

Rikke Randrup Skåning antyder, at når jeg roser Sall Friplejehjem og går ind for mere hjemmelavet mad, så er det et angreb på de kommunale plejehjem og de mange medarbejdere på ældreområdet. Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Jeg har stor respekt for det arbejde, der udføres både på plejehjemmene og hos produktionskøkkenet Favrskov Mad. Men det at mange ting fungerer, skal jo ikke blive en sovepude. Vi skal løbende se på, om vi kan gøre det bedre på nogle områder.

Rikke Randrup Skåning nævner, at jeg ”insisterer på” og ”stædigt vedholder fokus på hjemmelavet mad”. Ja, jeg mener faktisk det, jeg gik til valg på, og jeg kæmper for det. Rikke Randrup Skåning filosoferer også over, om jeg har opbakning i Det Konservative Folkeparti. I det politiske program, vi som parti gik til valg på i 2021, står der sort på hvidt, at Konservative vil arbejde for at tilbyde frisklavet mad, så jeg kæmper blot for at indfri en konservativ mærkesag.