Fortsæt til indhold

Ingen gener fra gammelt biogasanlæg – hvorfor frygte det nye?

Debat
Bende B Truelsen, Østenfjeldvej 1, Skoffergårde, Nimtofte:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Ved faktisk ikke lige, hvor jeg skal starte, udover at alle gerne vil være med til grøn omstilling, bare det ikke er i deres område.

Der er mange, som har kommenteret negativt på et kommende biogasanlæg i Nimtofte, og mange er ikke engang fra området, men tager blot Djurs Sommerlands parti.

Jeg bor i området og vil nu komme med min udtalelse og holdning.

Tænker, at mange af dem, der har udtalt sig, ikke er bekendt med eller har tænkt på, at vi jo allerede har et biogasanlæg i området... En gammel, men fungerende model.

I de år, jeg har boet i området, har jeg aldrig været generet af dette, og jeg har heller ikke hørt om andre, der har.

Ja, faktisk gik der noget tid, efter jeg var flyttet til området, førend jeg fandt ud af, at jeg boede tæt på et biogasanlæg. Og som skrevet, så er det en gammel model, og når den aldrig har været til gene, så kan jeg da slet ikke forestille mig, at et nyt skulle komme til gene.

Jeg ved ikke hvorfor, men alt nyt er farligt...

Tænker, der er kommet så mange flere og strammere krav igennem årene til opførelse af et sådant et anlæg.

Så tænker da, lad os nu sige JA TAK til den grønne omstilling, det vil da være til gavn for alle.

Jeg ved ikke hvorfor, men alt nyt er farligt...

Og tænker også, at det er her, at problemet/modstanden opstår.

Det er nyt, så det må være forfærdeligt. Jeg sad selv med lidt bekymringer, da det kom frem, men blev forklaret til et møde hos Brdr. Thorsen, og de bekymringer, jeg kunne have, ja, dem havde de allerede taget højde for i deres planlægning.

Så jeg gik fra mødet med en god mavefornemmelse og ro i mit sind. Det eneste, jeg kan undre mig over, er, at Brdr. Thorsen ikke bare kunne få lov til at udvide og opgradere deres nuværende anlæg.

Men ja, der er nogen, der ikke var eneste og mente, det var for tæt på Djurs Sommerland.

For mig at se, så prøver Brdr. Thorsen at være imødekommende overfor dette, og rykker derved deres placering længere væk, men dette bliver heller ikke positivt modtaget.

Jeg forstår ikke stadig den modstand, der er for, at Brdr. Thorsen kan få lov til at medvirke til, at vi får en grøn omstilling. Vi har landmænd/landbrug i landet, og dem har vi brugt for, de er med til at sørge for, at vi kan få mad på bordet.

Men med landbrug er der også affaldsstoffer, ja sådan er det jo med alting. Vi som mennesker putter også noget ind den ene vej og skiller affald ud den anden vej, det er jo naturens cyklus.

Når noget er så naturligt, hvorfor så ikke gøre det til noget positivt, tænke på, hvordan man bedst udnytter tingene, og det kan vi med et biogasanlæg, det kan være til gavn for os mennesker og for naturen.

Alle, eller i hvert fald mange, ved, at skal der noget på bordet, ja så skal der også være noget på markerne, ja både dyr og afgrøder. Det kræver jo lidt at få det til at fungere, ja så bliver der kørt gylle ud...

For os, der bor på landet, er det en naturlig del, for dem, der ikke bor på landet, er det måske knap så sjovt.

Med et biogasanlæg kan vi få meget mere glæde af tingene, det kan blive delt op således, at vi som mennesker kan få stor glæde af gassen og det, der så efterfølgende, efter behandling i anlægget, skal returnere til marken, vil lugte meget mindre . Så for mig kan det kun være en win-win situation.

Så herfra vil jeg sige JA TAK til en udvidelse af biogasanlægget og håbe på, at mange vil gøre det samme, så vi kan komme videre med den grønne omstilling.

Og sidder man nogle spørgsmål, undren eller bekymringer omkring bioanlæg, så prøv da at være undersøgende på det og kontakte Brdr. Thorsen for en snak.

Har været undersøgende omkring lugtgener fra biogasanlæg, og for at være sikker på, at der ikke var nogen, der var påvirket af vores område, så har jeg fået en til at være undersøgende i det Sønderjyske.

Her var tilbagemeldingen, at der var stort biogasanlæg både i Kliplev og Kværs, og hun havde ikke hørt om nogen klager om lugtgener.

Så tænker da bestemt heller ikke, at vi behøver frygte det.«