Du har ikke forstået det, Nicolai Wammen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg skrev til finansminister Nicolai Wammen og gjorde ham bekendt med, at Region Midtjylland (RM), ikke valgte at følge den mulighed, de havde for at søge midler som er afsat til at gøre borgerne trygge ved at få adgang til hurtig hjælp, når de har behov for den – uanset hvor de bor.
Akutområdet er løftet med 50 mio. kr. i 2024 og 75 mio. kr. varigt fra 2025. Det er midler, som regionerne kan ansøge om til at styrke deres akutberedskab, med flere akutlægebiler.
Nej, når man først fjerne akutlægebilen og så efterfølgende tilbyder en akutbil, lyder det jo nemt som en forbedring, men fra ingenting til en akutbil, det er jo ikke det som forliget siger.
Dette har jeg fået dokumenteret i brev fra Indenrigsministeriet – og Sundhedsministeriet. Det er Finansministeriet som har fremlagt det lovforslag, som blev vedtaget i forligskredsen, med teksten “at anskaffe flere akutlægebiler, eller redde de nedlukningstruede”. Dette svarer Nicolai Wammen mig så med følgende ordlyd: “Jeg har noteret mig, at RM siden det oprindelige vedtagne budget for 2024, har vedtaget revideringer af besparelserne på området for akutberedskaberne. Som jeg forstår det, medfører det, at regionen prioriterer akutbiler til yderområderne i 2024, herunder også i Djursland, som ikke indgik i den oprindelige budgetaftale for 2024”.
Nej, når man først fjerne akutlægebilen og så efterfølgende tilbyder en akutbil, lyder det jo nemt som en forbedring, men fra ingenting til en akutbil, det er jo ikke det som forliget siger.
Indenrigsministeriet – og Sundhedsministeriet har ressort området vedrørende akutlægebiler. De skriver følgende til mig: ”Det er helt centralt, at alle borgere kan føle sig trygge ved, at de kan få adgang til hurtig hjælp, når de har brug for den –uanset hvor de bor. Derfor er akutområdet løftet med 50 mio. kr. i 2024 og 75 mio. kr. varigt fra 2025. Det er midler, som regionerne kan ansøge om til at styrke deres akutberedskab med flere akutlægebiler.
Så kære Nicolai, du har misforstået RMs beslutning om at prioritere akutbil på Djursland. Det kan du ikke sidde overhørig, så megen indsigt har du vel i diverse ministerier?
De har frataget os vores akutlægebil og vil erstatte den med en akutbil, det er ikke en kompensation, men en direkte og fatal situation for alle borgerne på hele Djursland. Det er så stor en forringelse, at det kommer til at koste menneskeliv. Jeg håber, du vil stå i spidsen for, at vi kan bevare vores akutlægebil på Djursland, som også jeres budgetforlig giver mulighed for.