Fortsæt til indhold

Debatten om Kalø Skovgods fredning må ikke fortabe sig i polarisering!

Det er helt unødvendigt, at debatten om Kalø Hovedgårds fremtid udfordrer balance mellem naturbevarelse og udvikling, mener byrådsmedlem Bjørn Jensen.

Debat
Bjørn JensenByrådsmedlem (C) - Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Vi skal passe på, at debatten om en eventuel fredning af Kalø Hovedgård ikke ender blive et blive spørgsmål om natur eller udvikling.

Jeg tror helt oprigtigt, at de fleste borgere i Rønde ønsker og omegn begge dele. Derfor giver det god mening at kigge nærmere på relevansen af de arealer som Danmarks Naturfredningsforening indstiller til fredning.

Arealerne syd for Grenåvej og Flintebakken har aldrig været i spil i forhold til byudvikling. Tværtimod er den fri udsigt fra byen ned mod Bregnet Kirke, Kalø Slotsruin og Kalø Vig et kæmpe aktiv for byen.

Arealet omkring Li. Bavnehøj og St. Bavnehøj er i sagens natur allerede beskyttet.

Det er den nemme adgang til Ringelmose Skov og Hestehave Skov også.

Derfor tror jeg, at en definitiv fredning af den del vil være med til at sikre de rekreative værdier for området. Samtidig får naturen og biodiversiteten lov til at blomstre på et stort sammenhængende naturareal, som i forvejen er i offentligt eje.

Omvendt har jeg svært ved at se, at de mindre arealer der ligger nord for Grenåvej og Flintebakken, som er afskåret af, og kilet ind imellem, Motortrafikvejen, Smouenvej og Flintebakken er tvingende nødvendige at totalfrede.

Arealet omkring Li. Bavnehøj og St. Bavnehøj er i sagens natur allerede beskyttet.

Hvis først fredningen af disse arealer bliver gennemført, er der definitivt lukket for en eventuel fremtidig udvikling i den retning. Derfor skal der meget gode argumenter på bordet fra Danmarks Naturfredningsforening for at sluge fredningen i sin nuværende helhed.

Og jeg håber da også at Danmarks Naturfredningsforening ønsker at lytte til de argumenter borgerne og Rønde Distriktsråd bringer på banen.

En fredning af dette omfang er et ret stort indgreb i et lokalsamfund, som blot ønsker det bedste for sin egen fremtid, og det skal man også have respekt for.«