Fortsæt til indhold

Hvordan skal solcellestrøm komme videre fra Ålsrode?

Debat
Niels Holm LarsenÅlsrodevej 105, Ålsrode

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Politikerne i Norddjurs skal den kommende tid tage stilling til, om der skal etableres et solcelleanlæg ved Ålsrode. Ansøgningsprocessen har stået på i lang tid, og vi borgere i Ålsrode har fulgt nøje med i det politiske arbejde, da et sådant anlæg vil ændre vores omgivelser og smukke natur meget.

Det undrer mig dog, at vi ikke i kommunens planlægning kan læse noget om, hvordan strømmen skal komme i forbindelse med det offentlige net

Selv om vi har haft fuld aktindsigt i kommunens sagsbehandling, har vi ikke kunne finde nogen oplysninger om, hvordan den strøm, som det ansøgte anlæg forventes at producere, skal komme på det offentlige elnet.

Ved aktindsigt hos Energinet har vi fået en rapport fra oktober 2021, hvori der beskrives en linjeføring fra solcelleanlægget til Mesballe forbi Nødager, hvor der skal etableres en 150 KV-transformatorstation.

I spørgetiden forud for mødet i kommunalbestyrelsen 22. august 2023 spurgte jeg om hvilke planer, der er for at være klar til at videreføre den producerede strøm til det offentlige net. Svaret fra kommunalbestyrelsen var, at det er Energinet, som står for den del af planlægningen, ligesom det også er Energinet, som står for at orientere de lodsejere, som måtte blive påvirket af etableringen af den nye ledningsføring og af placeringen af en transformator ved Nødager.

Om den orientering har fundet sted, ved jeg ikke. Det undrer mig dog, at vi ikke i kommunens planlægning kan læse noget om, hvordan strømmen skal komme i forbindelse med det offentlige net. For det lyder da ikke sandsynligt, at kommunalbestyrelsen nu kan tage stilling til, om der skal etableres et solcelleanlæg ved Ålsrode, hvis ikke der er nogen planer for, hvordan og hvornår offentligheden kan få gavn af strømproduktionen.