En potentiel samfundsmæssig gevinst til 1,5 milliard
Projekt Kolindsund Sø kræver dybdegående undersøgelser og finansiering for at vurdere gennemførlighed og samfundsmæssige fordele, mener debattør.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det er soleklart, at der mangler dybdeborende undersøgelser om udfordringerne ved projekt Kolindsund Sø.
Hvis vi skal have styr på, om projektet er gennemførligt, er det efter min mening i orden at afsætte midler hertil.
Hele projektet, forestiller jeg mig, vil koste 1,5 milliard.
I debatten er der desværre en del ubehagelig støj. For eksempel nedgøre mange debattører diverse biologers og debattørers udsagn.
Jeg mener, at man skal forsøge at give disse udsagn en tanke, prøve at forstå hvad de mener, hvad de har fundet ud af og forstå, at i forhold til videnskaben er vi andre kun lægfolk, der har lov til at gætte om konsekvenserne for Midt Djursland. Det kan så være kvalificerede gæt, hvis vi googler, læser og lytter og derefter gør vores egne betragtninger.
Jeg gætter således på, at det vil koste ca. 600.000.000 kr. at opkøbe/ekspropriere ejendommene i Sundet. De berørte landmænd skal tilbydes et favorabelt beløb for afgivelse af deres ejendomme.
Hele projektet, forestiller jeg mig, vil koste 1,5 milliard.
Jeg er indtil videre intens tilhænger af projekt Kolindsund Sø.
Genslyngningen af Skjern Å har i følge økonomiske undersøgelser kostet 277.000.000kr.
Denne naturgenopretning genererer ifølge de samme økonomer 12.000.000 kr. om året, eller 4,3 pct. af den investerede kapital. Min drøm er, at reetablering af Kolindsund Sø vil være en endnu større samfundsmæssig gevinst.
Etableringen af Filsø har, så vidt jeg ved, også været en stor succes.
Begge disse projekter har foruden en håndsrækning til naturen givet en stor herlighedsværdi.
Det vil efter min mening være oplagt at søge midler fra den såkaldte LIFE ordning, der er EU’s støtteordning til initiativer på miljø og naturområdet på europæisk plan.
Hertil kommer at naturgenopretning på Midt Djursland, har så stor betydning for vores samfund, at projektet skal på finanslov.