Fortsæt til indhold

Unison smyger sig udenom kritikpunkterne

Debat
Simon Buus OlsenMedlem af byrådet for Liberal Alliance

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Så hørte man endelig noget fra Unison Energy Partners, der er projektmager på det store solcelleprojekt mellem Hadsten, Galten og Hadbjerg, i offentligheden (Din Avis Favrskov 25. december).

Belejligt nok først efter beslutningen om igangsættelse af et enormt solcelleanlæg er gået igennem byrådet. Med andre ord - man skubbede Byrådet foran sig og tage tæskene - fremfor selv at komme på banen i processen fra idehøringen til igangsættelsen.

Et sikkert fint og hæderligt indlæg, der nuvel anerkender, at man vil omkalfatre det landskab, som tre lokalsamfund nyder glæde ved hver dag - men at nu skal vi jo også lige huske på, at klimamålene er der, og at så stort er det jo heller ikke, hvis man sammenligner med, hvor stor Favrskov jo reelt er tilsammen.

Alt er jo relativt, så hvis man vil have en procentsats til at lyde mindre, gør man blot det ene tal væsentligt større.

Vi kunne også i stedet have kigget på postnummeret 8370 Hadsten alene, så ville procentsatsen af området, man lægger beslag på, være væsentligt højere. Indtager man vindmølleprojektet ved Hallendrup samt vind- og solprojektet ved Hinge, så bærer 8370 Hadsten vist ret så meget af den grønne omstilling for hele Favrskov, når man nu også kan se frem til 250 hektar solceller oveni.

Det uden at medregne, at der i næste prioriteringsrunde forelægger to projekter mere i 8370 Hadsten.

Unison vælger også meget belejligt at smyge sig helt udenom, at de anlægger for 1,5 milliarder kroner, hvilket jo så også betyder, at de temmelig sikkert kommer til at tjene en ret god skilling på det her projekt, hvilket er ganske fint for mig, de tager også risikoen.

Men alligevel kan de ikke finde fire-fem millioner kroner til at etablere en skov langs Kærsmindevej ved Hadbjerg?

Hvis det er et problem for den samlede projektøkonomi på altså 1,5 milliarder kroner, så må jeg stille mig fuldstændig uforstående overfor, at 20 af mine byrådskollegaer har ment, vi bør igangsætte dette projekt? Samt hvilke steder Unison forventer at finde økonomisk opbakning til det her projekt, når det åbenbart balancere så meget på et knivsæg, at fire-fem millioner kroner kan få det hele til at vippe.

Nej, i stedet ønsker Unison, at jeg og mine 24 kollegaer i Byrådet skal forhåndsprojektere midler fra Grøn Pulje til at finansiere skovrejsningen ved Kærsmindevej, så Unison ikke behøves betale de 4-5 millioner kroner.

Grøn Pulje kunne gå til et nyt forsamlingshus, en kunstgræsbane, en legeplads, en cykelsti, noget konkret som borgerne vil have glæde af. Ikke til at hjælpe projektmagerne med at afskærme udsynet til det projekt, de skal tjene penge på.

Unison fortæller også med stor glæde, fornemmer man, at man jo har inddraget borgerne helt fra starten, ja faktisk allerede før projektet blev forelagt byrådet.

Det er såmænd også helt fint - problemet er bare, at kære Unison, I har jo ikke lyttet til borgerne?

Borgerne har ønsket et markant mindre projekt og markant mere skovrejsning.

Det har I ikke leveret på, punktum.

Dialoggruppen, der er nedsat, deltog jeg selv i (som lokal borger i området), i de første to møder, hvilket ikke var særlig befordrende for min tillid til projektmagerne. Man kom for sent, man var ikke forberedt, og man havde ingen ide om, hvordan den skulle organiseres, samt faktisk ikke havde bud på afgrænsninger til, hvad gruppen havde af indflydelse.

På det ene møde siger man, at man vil købe de seks boligejere inde i projektområdet ud, så snart igangsættelsen af lokalplanlægningen er godkendt, på det næste møde nægter man at have sagt det på det første møde.

Oveni kontakter I byrådsmedlemmer privat, vel for at presse dem til at sige god for projektet. Hvilket jeg må sige ligner lidt ”mafia-metoder”.

Slutteligt en opfordring til at i, kære Unison Energy Partners, snart indtager en smule ydmyghed og forstår det faktum, at I berører en masse menneskers liv ved det enorme projekt, I vil anlægge i deres baghave?

I det mindste kan I vise borgerne en smule respekt, og selv stille jer op foran dem og så rent faktisk lytte til dem - fremfor at skubbe Byrådet foran jer.

Det er JER, der skal tjene penge på projektet – så mangler det også bare i viser respekt, ydmyghed og mandsmod og stiller jer frem, fremfor at skubbe Byrådet foran jer.