Jeg elsker Aarhus. Men når jeg taler med mennesker rundt omkring i byen, hører jeg noget andet
Aarhus mangler ikke planer. Aarhus mangler mod, mener debattør Peter Kjær Flyvholm
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg elsker Aarhus.
Det er en by med puls. Med idéer. Med ambitioner. Vi kan tegne nye bydele, tale om mobilitet og formulere strategier for 2030 og 2050.
Men når jeg taler med mennesker rundt omkring i byen, hører jeg noget andet.
Jeg hører forældre, der er trætte. Medarbejdere, der er slidte. Ældre, der føler sig alene. Unge, der ikke kan finde fodfæste.
Det handler ikke om manglende visioner. Det handler om mod.
Systemet fylder for meget
Vi har skabt en kommune, der er dygtig til at administrere. Men nogle gange føles det, som om systemet er blevet vigtigere end dem, det er sat i verden for at tjene.
Når forældre råber op om mistrivsel, får de en proces. Når medarbejdere fortæller, at de ikke kan følge med, får de forståelse. Når borgere klager, får de en henvisning.
Men forandringen udebliver.
Det er ikke ond vilje. Det er struktur. Systemer beskytter sig selv. Mennesker kan ikke.
Og det er her, politik begynder.
Vi taler udenom det svære
Vi ved godt, at inklusionen i mange tilfælde er kørt af sporet. Vi ved godt, at bureaukratiet presser medarbejderne. Vi ved godt, at ensomheden vokser – også i Aarhus.
Alligevel pakker vi det ind.
Vi nedsætter arbejdsgrupper. Vi bestiller analyser. Vi taler om “justeringer”.
Imens mister børn modet. Imens mister ældre håbet. Imens mister medarbejdere energien.
Der er en grænse for, hvor længe man kan administrere sig ud af menneskelige problemer.
Det handler om prioritering
Jeg hører ofte, at der ikke er penge.
Men budgetter er aldrig neutrale. De afslører, hvad vi reelt vægter.
Vi kan godt finde midler til nye projekter. Vi kan godt finde midler til udvikling og branding.
Men når det handler om flere voksne i klasselokalet, mere tid i hjemmeplejen eller reel forebyggelse i familier, så bliver det straks vanskeligere.
Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt vi har råd. Det er et spørgsmål om, hvem vi vil være som by.
En by med flotte visioner? Eller en by med rygrad?
Politik er et værdivalg
Politik er ikke kun teknik og forvaltning. Politik er et valg om retning.
Sætter vi effektivitet over relationer? Sætter vi struktur over skøn? Sætter vi systemets behov over menneskets værdighed?
Jeg tror på noget andet.
Jeg tror på, at mennesket aldrig må reduceres til en sag. At relationer ikke kan måles i minutter. At værdighed ikke kan effektiviseres.
Det gælder barnet med særlige behov. Den ældre uden familie. Den unge, der kæmper med angst. Den medarbejder, der går hjem med ondt i maven.
Hvis vi virkelig mener, at hvert menneske har uendelig værdi, så skal det kunne mærkes – ikke kun i festtaler, men i prioriteringer.
Mod er at vælge
Mod er ikke at råbe højest. Mod er at stå fast, når det koster.
At sige: Vi kan ikke det hele på én gang. At sige: Vi vælger relationen før regnearket. At sige: Det her er ikke godt nok.
Aarhus har alt, hvad der skal til for at blive en by, hvor mennesker mærker, at de betyder noget.
Men det kræver, at vi tør styre systemerne – i stedet for at lade os styre af dem.
Jeg stiller op, fordi jeg ikke kan lade være.
Fordi jeg tror på en by, hvor børn ikke presses ind i én model. Hvor ældre ikke parkeres. Hvor familier ikke først mødes, når det er for sent.
En by med hjerte. En by med retning. En by med mod.
Mennesket før systemet. Mod før bekvemmelighed. Aarhus med hjerte og rygrad.