Undersøgelser viser, at bevægelse fremmer læringen, og det gælder også for helt små børn. Derfor er 300 pædagoger og pædagogiske ledere fra dagtilbudsområdet i Randers Kommune nu blevet uddannet i ”bevægelsesfremmende læringsmiljøer”. Heriblandt pædagoger fra Børnehuset Viborgvej.
 
300 pædagoger og ledere i dagtilbudsområdet i Randers Kommune er siden november sidste år blevet undervist i at skabe nye rammer i dagtilbuddene, som skal fremme børnenes læringsmuligheder og bevægelsesglæde og samtidig styrke børnenes krop og motorik gennem aktiviteter og leg.
”Vi vil gerne bidrage til at fremme børnenes bevægelsesglæde og kropsbevidsthed, og vi håber samtidig, at vi kan være med til at grundlægge nogle gode vaner, så det også fremover bliver en naturlig del af børnenes liv at bevæge sig og være opmærksom på egen krop og sanser,” siger Dorte Le Coq, som er projektleder og konsulent i udviklingsafdelingen under Børn og Skole.
”I praksis kan det for eksempel udmønte sig i, at man markerer felter på gulvet eller på legepladsen, som børnene kan hoppe imellem, sørger for madrasser til kolbøttelege eller tager et initiativ til indendørs sneboldkamp med papirkugler,” forklarer sundhedskoordinator Jesper Jakobsen, som har været med til at udvikle indholdet til undervisningsdagene.
Projektet er finansieret af Afdeling Børn i Randers Kommune og udviklet i et samarbejde med Sundhedscenteret og VIA University Collage, der står for at uddanne deltagerne.