I forbindelse med at jernbanen skal elektrificeres planlægger Banedanmark at lukke viadukten i Langå i seks-otte måneder. Det vil have meget store konsekvenser for indbyggerne i Langå, og nu tager politikerne affære

 

Viadukten er nemlig eneste overgang i et meget stort område.

”Det er fuldstændigt uanstændigt at Banedanmark har besluttet at lukke viadukten i så lang tid uden at inddrage Randers Kommune. For mange borgere i Langå vil lukningen betyde en omvej på op til 30 km for at komme på arbejde og for at aflevere børn i daginstitution eller skole. Det undrer mig meget, at Banedanmark har valgt at sænke sporene i Aarhus med færre gener for nærområdet, hvorimod udenfor de store byer vælger de rask væk at lukke en viadukt i over et halvt år uden at inddrage de lokale”, fortæller Lars Søgaard, byrådsmedlem i Randers Byråd (V).

Lars Søgaard har valgt at inddrage det lokale folketingsmedlem Michael Aastrup Jensen (V) i sagen. Han tager nu sagen op overfor transportministeren.

”Jeg er meget forundret over at Banedanmark uden videre skærer et lokalsamfund over uden at informere nogen om det. Det er ganske enkelt ikke i orden, og det vil jeg naturligvis bringe op overfor ministeren. Når det kan lade sig gøre at elektrificere i Aarhus med færre gener for borgerne, så må det også kunne lade sig gøre i Langå”, siger Michael Aastrup Jensen, MF (V).

Lars Søgaard håber, at det politiske pres vil få Banedanmark til at ændre planer for, hvordan arbejdet skal udføres.

”Det vil have meget store konsekvenser i dagligdagen for mange mennesker, hvis viadukten er lukket i over et halvt år. Det virker til at Banedanmark overhovedet ikke har tænkt på, at der faktisk bor mennesker i Langå. Nu kan det politiske pres forhåbentligt føre til at Banedanmark finder en løsning med færre gener for os her i Langå”, siger Lars Søgaard.