Fortsæt til indhold

Med tungt hjerte anbefaler jeg at tage Østenfjeldvej 9 ud af høringsfasen

Debat
Laila Sortland (Nye Borgerlige)Syddjurs Byråd:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Generelt er jeg glad for og positivt stemt for ethvert initiativ, der kan fremme både vækst og udvikling i Syddjurs Kommune, og muligheden for at komme i mål med de ønskede klimamål, fremmer jo de fornuftige valg, hvilket Brdr.Thorsens projekt om en mærkbar stor udvikling af det nuværende biogasanlæg i den grad gør.

Jeg er så på trods en af de 4 i Erhvervs- og planudvalget, der desværre finder det nødvendigt at udtage Østenfjeldvej 9 af høringsfasen.

Det er ganske enkelt for stort til denne placering.

Ikke fordi jeg ikke forstår, at det ville give god mening, at udvikle et biogasanlæg ud fra den nuværende placering, men som jeg, efter at have gennemgået både møder, materialer for og imod placering på Østenfjeldvej 9, finder jeg med tungt hjerte, ikke at jeg kan stå bag en placering for udvidelsen her. Det er ganske enkelt for stort til denne placering.

Jeg står bag placeringsmulighederne 2 og 4, som de placeringer, der vil give bedst mening for et biogasanlæg, og med så få gener for fremtidig udvikling af både en fremtidig udvidelse af biogasanlægget samt udviklingen af Djurs Sommerland.

En placering ved mulighed 2 eller 4, vil kunne understøtte trygheden for den investor, der er på banen, af mulige sommerboliger i tilknytning til Djurs sommerland.

Dette er jo en planlagt del af udvikling af et fantastisk turismeprojekt (’Hjertet af Djursland’, red.) for lokalområdet ved Nimtofte, der vil være til gavn og glæde i mange år fremad.

Og det samme gør sig jo også gældende for et biogasanlæg, som så absolut vil være særdeles givende, for både investor, Syddjurs Kommune, Brdr. Thorsen og de lokale landmænd.

En vigtig ting, som jeg har lagt vægt på er, at der har været åben imødekommenhed til dialog fra både Brdr. Thorsen og Djurs Sommerland overfor os som udvalg og Byråd, hvilket jo er i alles interesse.

Men de seneste informationer, der kom frem i forbindelse med det seneste udvalgsmøde i EP og analysen foretaget af Niras, gav det sidste skub i retningen af placering 2 og 4.«