Fortsæt til indhold

Er det Favrskov Kommunes syn på klimaaftalen?

Debat
Morten Lindgaard JensenMandhusvej 25, Lading

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mette Nøhr har kommenteret mit læserbrev i Lokalavisen Favrskov. Hun mener, at mit fokus på klimaudfordringen er sortsynet, og i lidt overført betydning mener hun, at vi, eller måske nærmere jeg, ikke skal putte mig i jordhulen, men bruge krudt på at udvikle biler, der belaster klimaet mindst muligt.

Man kommer umiddelbart til at tænke: Er der noget, jeg har misforstået, eller er jorden stadigvæk flad’? Jeg udvikler ikke biler, men det er der andre, der gør, og el-bilen er for længst nået herud, hvor min jordhule ligger.

Niels Flade Nielsen bakker på Facebook Mette Nøhr op med et godt eksempel, nemlig at i Tyskland udvikles vejnettet kraftigt, og det betyder… hvad? Tyskland opgraderer primært eksisterende veje, hvilket er en væsentlig forskel i forhold til det, vi gør i Danmark, jævnfør infrastrukturplanen, nemlig lader nye veje pløje igennem vores landskab med sort asfalt.

Der, hvor hr. og fru Jensen har deres landejendom med levende skel, krat, skov og brakarealer med blomster- og bestøvningsplanter, vil man uden nærmere hensyn lægge asfalt.

Hr. og fru Jensen har faktisk indgået samfundspagt om at tage miljøhensyn. Ikke bruge plantegift, beskytte vandløb, beskytte drikkevand. Til gengæld skal de kæmpe for at beholde deres ejendom som landbrug, fordi samfundet har brug for flere skattekroner.

Man skulle jo nødig falde ved siden af de rammevilkår, der i store mængder trækkes ned over hovedet på dem, for så vanker der besøg fra myndigheden, og de vil have penge.

Alt imens det foregår for at beskytte natur, biodiversitet, klima og opretholde et stort aktiv for kommuner, kan man så fra politikere høre, at de ”derude” stort set bare er nogle jordhuleboere. Velviden at landbrug, store som små, er en lille del af vores politikeres stemmeskare, er det simpelthen uanstændigt at håne dem, der tager vores miljø alvorligt.

Er det sådan Favrskov Kommune ser på dem, der gør noget for klimaet? Eller er det bare et forsøg på at få mig til at ryste på hånden? Det vil ikke ske, kan jeg garantere.

Og til Mette Nøhr vil jeg endvidere sige: Du lader dig fange i dine egne argumenter, når du siger, at vi skal have fjernet den støjende trafik fra Lading og Voldby. Du har jo selv svaret. Udvikle nye biler! Og det er jo netop, hvad vi allerede gør! El-biler støjer mindre og støjen i Lading og Voldby bliver mindre, hvilket jeg håber, du er klar over.

Desuden mener Mette Nøhr, at det nok er begrænset, hvor meget Rute 26 påvirker klimaet. Okay, hvis det er niveauet for argumenter, vil vi aldrig komme i land med vores klimaaftale.