Gå efter bolden: Jeg lider ikke af angst for forandringer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg lider ikke af angst for forandringer, og slet ikke når det er til det bedre. Jeg har faktisk dokumentation for at jeg i høj grad er forandringsparat. Men gå efter bolden og indholdet.
Jeg er imod at Syddjurs kommune bruger millioner af kroner af borgerne penge på en etablering af Grobund og har forfordelt dem med en attraktiv forkøbsaftale. Og hvorfor det?
Området som er udset til at etablere Grobund på, er et naturfølsomt og særdeles kystnært og bør slet ikke bebygges. Selv om der i faktabloggen står at Ålerne er udlagt til industri, er det ikke korrekt.
Ålerne er udlagt til landbrug medens det lille område ned til færgehavnen oprindelig var udlagt til Industri. Hvis kommunen ønsker at lave en ny lokalplan for dette område, bør det udlægges som natur til gavn for alle borgere og havet og ikke bebygges.
Grobund ønsker at etablere et usolidarisk parallelsamfund, som ikke ønsker at betale til vores fælles velfærd som f.eks. sygehuse, skoler, børnehaver, ældrepleje, veje og rensning af spildevand.
Det er ganske enkelt miljømæssigt noget svineri at lade sit spildevand nedsive af hensyn til naturen i vores vandløb, søer og ikke mindst vores drikkevand.
Det blev faktisk forbudt omkring 1990, hvor mange familier i det åbne land blev pålagt store udgifter til etablering af Trixtanke, som i øvrigt regelmæssigt skal tømmes på ejerens regning. Til orientering har en undersøgelse allerede vist at området er et såkaldt ”udsat” område, og det tror jeg ikke at borgene i Syddjurs har lyst til at betale for.
Grobund hævder at de vil være ”bæredygtige”. Begrebet er som at sælge elastik i metermål. På trods at talrige forespørgsler på de sociale medier, er der endnu ikke fremkommet en eneste forklaring på, hvorfor Grobund er ”bæredygtig”.
Jeg er stor tilhænger af, at man må leve, som man har lyst til, så længe man tager hensyn til det øvrige samfund og selv betaler. Hvis man ikke vil betale til fællesskabet, bør man også fraskrive sig fællesskabets ydelser.
Hvis der er andre borgere, som synes vi forsat skal støtte en etablering af Ground i Ålerne, kan de jo deltage i debatten med nogle saglige argumenter.
Det eneste jeg er angst for er, at nogle borgere lader sig forføre og manipulere af ”varm luft”.
Jeg mener derfor, at byrådet skal stoppe med at bruge vores penge på en helhedsplan for Ålerne, da der ikke er udsigt til at Ebeltoft får brug for den. Der er allerede rigeligt med udbygningsmuligheder.