Fortsæt til indhold

Svar på Hans Vangkildes indlæg

Debat
Leif RoedArkitekt, Bogens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Hans

Det var da godt nok et underligt angreb på mig, du har skrevet.

Nu bor du jo ikke i området og kender ikke mig. Men hvis du gjorde, så ville du vide, at jeg ikke er lakaj for noget politisk parti og aldrig har stemt borgerligt. Men du synes åbenbart, at jeg ikke må stille kritiske spørgsmål til Socialdemokratiet i Syddjurs.

Jeg bor og er nabo til det område, der bliver til Naturnationalpark Mols Bjerge. Derfor er jeg aktiv i Landsbygruppen Mols Bjerge, der blev dannet for fire år siden for at varetage de daglige brugere af områdets interesser.

Jeg stillede et spørgsmål til byrådet, som jeg kopierer ind sidst i dette læserbrev.

Der var positiv tilkendegivelse til at støtte Landsbygruppens detaljerede løsningsforslag fra Konservative og Venstre, mens Anita fra SD kun ville referere til et »konsensus-papir«, som er vedtaget af byrådet for lang tid tilbage.

Det papir er lidt ukonkret, hvorfor vi i Landsbygruppen har prøvet at blive mere konkrete på udformningen af projektet - så derfor var mit spørgsmål til hende og hendes borgmester: om der var opbakning til støtte for Landsbygruppens forslag fra Socialdemokratiet.

Det kunne hun ikke svare på - og SF og Enhedslisten forblev tavse.

Det er jo skuffende, at man ikke kan tage ansvar og støtte et borgerinitiativ, der vil give flere mulighed for at nyde vores dejlige natur - uden at gå på kompromis med biodiversiteten - kvæg og heste vil kunne frit bevæge sig i hele området.

Er man på venstrefløjen og i SD virkelig så underlagt natureliten, at man ikke kan finde ud af at støtte lokale initiativer?

Eller har Stegger så store folketingsambitioner, at han hellere vil tryne de lokale end lægge sig ud med Naturstyrelsen?

Så Hans - du har virkelig ramt ved siden af i dit angreb.

Landsbygruppen afspejler alle de politiske holdninger og brugergrupper, der findes i området.

Jørn Ivar kender de fleste, da han færdes i området dagligt, og vi er glade for, at han bakker vores initiativ op.

Her er spørgsmålet til byrådet:

»Mit navn er Leif Roed

Jeg bor ved Bogens Sø i Mols Bjerge

Mit spørgsmål handler om projektet Naturnationalpark Mols Bjerge.

Landsbygruppen, der repræsenterer beboerne i og omkring området, har stillet forslag til indretning af området.

Forslaget bakker op om et sammenhængende område, hvor dyrene kan færdes.

Forskellen ift. Naturstyrelsens forslag er, at vi ønsker at bevare nogle af hegnene omkring grusvejene og cykelstierne.

På den måde kan brugerne af området stadig lufte hund, cykle, samle svampe og bær, gå tur, spise madpakke med ungerne osv. - uden at bevæge sig mellem dyreflokkene.

Vores løsning er, at der flere steder etableres sluser, så dyrene let kan krydse veje og stier og færdes i hele området.

Landsbygruppens udgangspunkt er:

• Mols Bjerge er et unikt fredet kulturlandskab, der skal bevares.

• De kommunale veje skal bestå udenfor indhegning.

• Det skal sikres, at også svage og udsatte borgere kan færdes sikkert i området.

• Friluftslivet må ikke indskrænkes. De, der færdes i området i dag, skal også kunne færdes der fremover.

Vi står i den situation, at byrådet kan beslutte, hvordan man kan færdes på de kommunale veje i området — I er vejmyndighed.

Så spørgsmålet lyder: Vil byrådet stå ved sit ansvar og sikre jeres vælgeres friluftsliv i Mols Bjerge?

Vi må huske, at alle tilflytterne gennem tiderne jo netop har forelsket sig i området på grund af de rekreative kvaliteter, som Mols Bjerge tilbyder.«

Du kan læse mere om Landsbygruppen Mols Bjerge her: www.nnpmb.dk