Politiske luftkasteller fra Liberal Alliance. Hvor er de konkrete løsninger for Syddjurs?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I de seneste debatter har jeg ikke haft lejlighed til at tage ordentligt til genmæle over for udsagn, som jeg mener er misvisende, og jeg sætter mig til tastaturet, fordi et par af mine modkandidater ynder at fremture med påstande om, at der er ekstremt meget, der sejler i Syddjurs Kommune. Det er ikke min opfattelse. Tværtimod arbejdes der seriøst med at løse dagligdags problemer, hjælpe borgere og implementere reformer, som er vedtaget på Christiansborg.
Peter Malbæk fra Liberal Alliance (LA) har ved flere lejligheder ytret, at den er helt gal på beskæftigelsesområdet med regeltyranni og umyndiggørelse af borgeren, og på skoleområdet er mantraet fra Peter Malbæk, at der bare skal ske noget nyt. Men hvad? Det ved vi ikke noget om.
Som jeg husker dine ord, Peter Malbæk, var medarbejderinddragelse også ret væsentligt for dig, ikke?
Igen i torsdags, i Stalden i Kolind nævnte Peter Malbæk en 3 procents besparelse eller effektivisering, men heller ikke her er vi helt klar over, hvad det betyder, hvorhenne eller hvordan? Man forstår, at det er noget med at spare på administrationen og effektivisere forretningsgange. Og det kan jo være besnærende at læne sig op ad en liberal papkasse-logik, men hvordan hænger det sammen, Peter Malbæk?
I denne byrådsperiode har jeg siddet med i social- og beskæftigelsesudvalget, og i øjeblikket er vi i gang med at implementere den nye beskæftigelsesreform, som indeholder rigtig mange gode elementer, hvor der netop afbureaukratiseres. Bred politisk enighed har sikret, at der bliver færre regler, at sagsbehandleren igen får sin faglighed tilbage, så det er den enkelte medarbejder, der — sammen med borgeren — vurderer, hvad der er behov for at sætte ind med. I den sammenhæng skal Syddjurs Kommune spare 23 millioner kroner over tre år.
Sammen med medarbejderne på området er der lavet en rigtig fin og solid plan for implementeringen, som i øvrigt er på den kommende dagsorden i udvalget. Som jeg husker dine ord, Peter Malbæk, var medarbejderinddragelse også ret væsentligt for dig, ikke? Endvidere er der i implementeringen af reformen indtænkt et virksomhedsspor og et borgerspor.
Når jeg skriver det her, er det fordi, jeg mener, at Peter Malbæk og andre skal vide, at der arbejdes seriøst i Syddjurs Kommune. Både i de politiske udvalg, i direktion og i administrationen i øvrigt.
Vi er allerede i gang med at forny, forbedre, forandre beskæftigelsesindsatsen i Syddjurs Kommune. Jeg tror på, at det bliver til gavn for borgere og medarbejdere, men det er langt fra nemt at reformere, når man samtidig skal spare 23 millioner kroner. Det kræver dygtige medarbejdere, tid, grundighed og planlægning. I de kommende år skal vi holde et skarpt øje på reformens effekt.
Det vil jeg gøre, hvis jeg får muligheden, og i SF vil vi arbejde for at investere i området, hvis det bliver nødvendigt. Beskæftigelsesindsatsen i Syddjurs Kommune skal være båret af stærke, fagligt kompetente medarbejdere, så vi kan hjælpe borgere og virksomheder bedst muligt med at lykkes.
Før LA blæser til angreb mod systemet, før LA hamrer løs på administrationen med den store liberale effektiviseringshammer, vil jeg da blot afslutningsvist nævne, at vi i Syddjurs Kommune ligger i den nederste tredjedel blandt samtlige kommuner, målt på udgifter til ledelse og administration. Så, hvordan forestiller LA sig, at vi kan spare yderligere, når vi i forvejen bokser med lange sagsbehandlingstider?