Fortsæt til indhold

Når man sparer 80 millioner, kan man ikke lade som om, det ikke koster skoler

Debat
Ulf HarboMedlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs. Natur- og Velfærdslisten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg ville egentlig gerne have været med i budgetaftalen.

Men jeg kunne ikke få mig selv til det som beskrevet her:

https://dinavis.dk/samfund/ECE19666190/endnu-et-parti-traekker-sig-fra-budgettet/

En vigtig årsag til, at Natur- og Velfærdslisten ikke er med i budgetaftalen, som jeg ikke har fået beskrevet, er sammenhængen mellem budgetaftalens økonomi og »Fremtidens Folkeskole«, som lige nu er i høring.

Da jeg gik til valg, foreslog jeg flere skoler med 0.-9. klasse. Det gjorde jeg, fordi jeg mener, at skolen er rygraden i lokalsamfundet. Vi skal have stærkere lokale skoler, stærkere skolekultur og bedre muligheder for trivsel og faglighed.

Hvis en skole med 0.-6. klasse får en overbygning, giver vi den mulighed for at vokse og skabe et bedre og mere sammenhængende skoleforløb, og vi giver børnene mulighed for at blive på deres lokale skole hele vejen gennem folkeskolen og styrker samtidig skolekulturen og lokalsamfundet.

Men jeg foreslog ikke at lukke skoler for at finansiere genskabelse af sammenhængende skoler med 0.-9. klasse.

Det blev faktisk så nødvendigt at få den forskel frem, efter at TV 2 Østjylland i sin artikel om større skoler måtte korrigere og skrive, at jeg ikke mente, at skolelukninger var vejen frem, hvilket de uden at tale med mig tog mig til indtægt for efter artiklen i Din Avis.

https://dinavis.dk/politik/ECE18701453/spidskandidat-tid-til-at-gentaenke-skolestrukturen-i-kommunens-stoerste-by/

Men det var vinklen i TV 2s artikel, hvor SF’s udvalgsformand Aleksander Myrhøj direkte sagde:

»Jeg er ikke bange for at sige, at vejen dertil kan være at lukke en matrikel.«

https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/kandidater-vil-have-storre-skoler-1ac18

Det er på ingen måde det, jeg foreslog, og jeg er ked af, at skoledebatten allerede sidste år gik fra udvikling mod afvikling.

Siden er det kun blevet tydeligere, at det nye projekt med »Fremtidens skole« er en lang spareøvelse, som jeg desværre har frygtet det sidste år.

Men jeg foreslog ikke at lukke skoler for at finansiere genskabelse af sammenhængende skoler med 0.-9. klasse.

Senest med budgetaftalen, der lægger op til 30 mio. kr. i permanente besparelser i 2027 og yderligere 50 mio. kr. i 2028. I alt 80 mio. kr. årligt varigt på driften, der skal findes bare de næste 2 år.

Samtidig skal der gennemføres en ny skolestruktur, og der er nu sendt en række besparelsesscenarier i høring.

Jeg har svært ved at se, hvordan man kan finde 80 mio. kr. i permanente besparelser, hvor børneområdet skal stå for en betydelig andel, og samtidig gennemføre en ny skolestruktur med flere 0.-9.-skoler uden, at skolelukninger eller lukning af afdelinger kommer på bordet.

Derfor mener jeg, at man de facto siger ja til skolelukninger, hvis man siger ja til den økonomiske kurs i budgettet.

Det står ikke nødvendigvis skrevet i budgetaftalen, at en bestemt skole skal lukkes.

Men økonomien og skolestrukturen hænger sammen.

Når man læser debat på sociale medier og læserbreve, virker det, som om flere af underskriverne af budgetaftalen ikke har forstået den sammenhæng.

Jeg mener ikke, at man kan beslutte meget store permanente besparelser og samtidig lade som om, at de ikke får betydning for den skolestruktur, vi ender med.

Vi kunne have taget det mere roligt

Jeg er med på, at Norddjurs har økonomiske udfordringer. Men jeg mener, at vi kunne have valgt en mere gradvis økonomisk tilpasning.

Da budgettet for 2023-26 blev lagt, forventede man en kassebeholdning på 325 mio. kr. i 2026. Den seneste opgørelse viser omkring 553 mio. kr. Det er 227 mio. kr. mere end forventet.

Ser man på de første år i de seneste fem budgetter, har kommunens prognoser for kassebeholdningen i gennemsnit ramt omkring 87 mio. kr. for lavt.

I de tidligere prognoseår har afvigelserne været endnu større, helt op til 227 mio. kr., som nævnt ovenfor.

Det betyder ikke, at vi bare skal bruge løs af kassen.

Men det betyder, at jeg mener, vi kunne have haft lidt mere is i maven og gennemført tilpasningen mere gradvist.

Det værste, der kan ske ved at budgettere med færre besparelser, er, at vi næste år får et større kassetræk end ellers. Det kan Norddjurs godt håndtere.

Jeg vil stadig gerne have flere 0.-9.-skoler.

Jeg vil gerne have stærke lokale skoler, hvor børnene kan blive fra 0. til 9. klasse. Jeg vil gerne investere i trivsel, faglighed, udeskole og bedre læringsmiljøer.

Jeg vil gerne investere i lokalsamfund, så vi kan få vendt udviklingen og bosætning også i vores mindre bysamfund.

Men jeg vil ikke være med til at bruge idéen om stærkere lokale 0.-9.-skoler som begrundelse for en udvikling, hvor lokale skoler og afdelinger bliver lukket til stor skade for vores lokalsamfund og muligheder for bosætning og udvikling.

Jeg foreslog at skabe hele skoler fra 0.-9. klasse, fordi det er, hvad jeg tror er det bedste for børnene som både far, lærer og politiker, og noget jeg har arbejdet for de sidste 12 år som lokalpolitiker og heldigvis fik held til at genskabe på Glesborg Skole på trods af modstand undervejs i processen, hvilket alle nu er enige om har været en stor succes.

https://amtsavisen.dk/oestjylland/borgermoede-domineret-af-skolesnak-skolelukning-og-mulighed-for-ny-overbygning-fyldte-budgetmoede

https://dinavis.dk/samfund/ECE14718203/stadig-uvished-om-ny-overbygning-i-glesborg

Summa summarum.

Sammenkædningen af »Fremtidens Folkeskole«s afviklingsscenarier og budgetaftalens voldsomme sparekurs er en vigtig årsag til, at Natur- og Velfærdslisten ikke er med i budgetaftalen og ikke kan bakke op om kursen, der er sat i Norddjurs Kommune på folkeskoleområdet.

Se video: