På de gamle jernbanespor mellem Strømmen i Randers og Allingåbro kører det bogstaveligt talt på skinner. Og en byrådsbeslutning fra sidste efterår så ud til at ville fortsætte denne succes med skinnecykler for turister og lokale. Men en kovending i arbejdsgruppen nedsat til at videreudvikle projektet truer nu den populære disciplin
 
Der er sket en udvikling med hensyn til den gamle jernbanes fremtid fra Randers til Allingåbro og dermed skinnecyklerne. Der er givet grønt lys til, at Norddjurs Kommune kan få lov til at anlægge cykelsti i stedet for jernbane. Der er en debat i gang på Facebook. Brugerne vil bevare cyklerne.
I efteråret 2015 nedsatte borgmester Claus Omann Jensen en arbejdsgruppe i Randers Kommune, med det formål at udarbejde en plan for videreudviklingen af jernbanen og skinnecyklerne, så man kan cykle helt fra Strømmen i stedet for. I foråret 2016 gav byrådet tilsagn om, at de ville støtte udviklingen af skinnecykler frem for en cykelsti. Forskellige fonde har givet arbejdsgruppen tilsagn om, at de vil give de penge, det koster, at købe 50 nye skinnecykler med støjdæmpede hjul og med plads til kørestolsbrugere, egen cykel, eget telt, en kano eller ekstra passagerer.
Men nu er der altså kommet en kovending hos politikerne og ikke mindst arbejdsgruppen under Landdistriktsudvalget.
Konstitueret formand for Landdistriktsudvalget Jens Peter Hansen (V) er for en nedlæggelse selvom store dele af udvalget er for en bevarelse af banen. Han er selv cykelrytter, formand for Cyklistforbundets afdeling i Randers og sidder i hovedbestyrelsen hos Cyklistforbundet Danmark og tager flere gange om ugen cyklen rundt i omegnen af Randers. Din Avis fangede ham på en telefon, da han var på tur rundt om Ringkøbing Fjord – på cykel.
“Uanset hvilken kasket jeg tager på, mener jeg at en cykelsti vil være mere gavnligt for alle parter”, siger han.
“Der er potentielt flere, der vil bruge banen, hvis vi udlægger den til cykelsti, men ikke dermed sagt at jeg godt kan se, at det er en god idé med skinnecykler. Der er bare ikke nok, der bruger banen, som den er nu”, siger han.
Hans argument er at Randers er cykelby og flere og flere anskaffer sig en elcykel. Dermed bliver pendlerturen fra for eksempel Allingåbro ikke så lang og de 15 kilometer vil ikke være noget problem for de, der vælger elcyklen i stedet for bilen.
Det er politikerne i Norddjurs, der vil nedlægge banen, og hvis de kan skaffe de 16 millioner det koster, bakker Randers gerne op. Det er NordDjurs, der ejer 85 procent af banen fra Allingåbro til Romalt Bakker – resten af banen ind til Strømmen er ejet af Bane Danmark, fortæller Jens Peter Hansen. Og den strækning kunne han godt se som skinnecykelbane.
Banedanmark har givet tilsagn om, at de vil frigive strækningen til skinnecykling.
“Det er jo altid de første kilometer, der er de sjoveste og hvis vi kan få banen fra Strømmen til Romalt Bakker op af køre er det et godt alternativ. Det er en strækning på fem-seks kilometer og vil være overkommelig for de fleste”, mener han.
 
Ikke godt nok
Hos Randers Fjord Feriecenter, der er beliggende én kilometer fra Uggelhuse og 11 kilometer fra Randers, lige op til de smukke strandenge ned mod Randers fjord, er man ikke så glade for den beslutning. Her har man for tre år siden ofret et trinbræt til netop skinnecyklerne med hjælp fra Nord Djurs kommune, da de var særdeles positive overfor projektet. Og nu vender det hele på en tallerken. Det undrer Kaj Sunesen fra feriecentret.
“Jeg har endda været i en rigtig god dialog med turistchef Anne-Mette Knattrup fra VisitRanders om at dette var et godt projekt, der vil være med til at brande Randers. Der er jo ikke for meget i forvejen til at tiltrække turister. Så at man nu giver tilladelse til at NordDjurs kommune kan nedlægge banen undrer mig”, siger han.
Han køber ikke den om, at man vil få mere ud af at udlægge det til cykelsti.
“Det er jo fordi han selv cykler meget, at Jens Peter Hansen synes, det er en god idé. Men så vidt jeg har forstået, er man meget uenige i udvalget, så at det er denne beslutning, der bliver gældende kan jeg slet ikke forstå”, siger Kaj Sunesen.
“Vi ser hver eneste dag glade turister fra hele Europa cykle forbi på skinnecyklerne. For hver god oplevelse de får, bliver Randers profileret, og turisterne bliver ofte en dag længere i kommunen”, mener han.
Det var ikke muligt at få en kommentar fra politikerne i Norddjurs kommune grundet ferien.