I Randers Kommune bruger mere end 8000 personer hver dag den kollektive transport – primært bussen. Men det kan snart blive fortid, for de der bor vest og syd for Randers. I stedet skal de bestille kørsel mindst en time før de skal af sted med enten teletaxi eller flextur
 
Byrådet godkendte på mødet 5.september grundprincipperne for det nye bybusnet og besluttede samtidig at forvaltningen skulle igangsætte kortlægning af delområder og udarbejdelse af konkrete køreplanudkast. Status på arbejdet med det nye bybusnet er, at kortlægningen af delområderne nu er afsluttet og er resulteret i forslag til nye linjeføringer og betjeningsfrekvenser for de enkelte delområder. Forslaget er i store træk bygget op omkring en ny linje mellem Nordbyen og Paderup. På strækningen Århusvej/Bøsbrovej via busterminalen til Glarbjergvej/Hadsundvej kører busserne hvert 10. minut og henholdsvis syd og nord for disse punkter hvert 20. minut. Det betyder, at korrespondancer på busterminalen,  som det hedder,   bliver mindre vigtige, da busserne på linjen kører hvert 10. minut. På busterminalen mødes de øvrige linjer i minuttal 10 og 40. Områder med flest kunder og indbyggere er prioriteret i forslaget til ny plan og områder med få kunder betjenes på anden måde end med bybus. Det betyder at nordbyen kan køre med bus hvert 10. minut mens borgerne i Haslund og Tånum må sige farvel til deres bus. Ålum, Tånum, Tebbestrup og Haslund fremover betjenes af andre former for kollektiv trafik end almindelige bybusser.
Men det vækker ikke begejstring ude i de små byer Haslund og Tånum. I Haslund mødte Din Avis de tre drenge Mathias Sørensen (13 år), Simon Præst (12 år) og Nikolaj Sørensen (16 år) – de tager hver morgen bussen ind til byen, hvor de dels går på Søndermarksskolen og dels på Randers Realskole.
“Siden det kom frem har vi snakket om de næsten hver aften ved bordet. Vi har diskuteret om, hvordan vi kommer i skole og om vi skal til at bede vores bedsteforældre om at køre os”, siger Nikolaj Sørensen.
Mathias Sørensen pointerer, at det jo er for farligt at cykle til skole om vinteren – og specielt Hammelvej er ikke sikkert at færdes på.
“Det er først nu vores mor har givet os lov til at cykle på Hammelvej. Og hvad skal de mindre børn gøre, når de skal i skole om morgenen?”, siger han.
Heller ikke en anden borger i Haslund (der ikke ønsker at få sit navn frem) er begejstret for planerne. Han tager normalt bilen, men skal snart gennemgå en  operation og vil være afhængig af bussen, hvis han skal nogle steder:
“Der bor da også andre ældre mennesker herude, og de er jo afhængige af bussen, når de ingen bil har” , siger han.
“Og vi frygter jo stadig Hammelvej – den er farlig herude”, siger han.
 
Maner til besindighed
Byrådsmedlem for Venstre, Jens Peter Hansen, medlem af Miljø og Teknikudvalget og næstformand i Landdistriktsudvalget, beder folk om at slå koldt vand i blodet. For står det til ham, vil han ikke lade nogle borgere i stikken – slet ikke skolebørnene om morgenen.
“For det første behøver kollektiv transport ikke være bybusser. Tænk hvis man kunne få dobbelt så meget for de samme penge og en bedre service. Det er baggrunden for analysen, vi skal have systemet til at være mere effektivt”, siger han.
Der har endnu ikke været snakket økonomi i forbindelse med analysen af bybusnettet, så om det vil koste mere eller mindre at indsætte teletaxi eller flexture er endnu ikke udregnet.
“Det er kun systemet vi har kigget på og jeg kan ikke forstille mig, at der er nogle politikere, der vil være med til at lave et system, hvor vi ikke får dækket yderområderne ind også. Måske skal vi have en permanent telebus ud om morgenen, så skolebørnene kan komme i skole. Vi har forældre nok der kører deres børn i skole”, fastslår han.
Han foreslår en telebus til blandt andet Ålum som vil være behovsbestemt efter brugerne og hvor det ikke er brugerne, der skal indordne sig efter busplanen.
Han forstår dog godt, at nogle bliver harme over at visse steder i byen skal have en højere service end andre steder i kommunen.
“Jeg siger heller ikke ja til, at der nogle steder skal gå bus hvert 10. minut – slet ikke. Hvis busserne ikke er fyldte, er det jo ikke nødvendigt. Vi skal stille vores borgere nogenlunde lige”, siger Jens Peter Hansen (V).
“Systemet er heller ikke færdigudviklet endnu – der er stadig ting, der skal kigges på – men med det nye system kan vi nemmere justerer ind undervejs, da der er bedre forbindelser mellem busserne på busterminalen”, siger han.
I analysen står der også, at man blandt andet prioriterer, at der bliver busforbindelser til de nybyggerområder der er i blandt andet Dronningborg og i sydbyen, og som det kan læses prioriteres disse områder. Men det vil Jens Peter Hansen gerne afvise.
“Vi skal også prioriterer de eksisterende områder – det er ligeså vigtigt at folk bliver boende, hvor de bor, som at vi får nye borgere til at bosætte sig i Randers. Det har jo betydning for huspriserne, uanset hvor man bor”, siger han.
 
Kan blive dyrere
Hvis – efter alt sandsynlighed – at bybusserne i Ålum, Tånum og Haslund samt Tebbestrup nedlægges, kan det blive en dyrere løsning for byernes borgere. Hvis man vælger at sætte flexture ind i stedet for bybusserne skal brugerne til at punge ekstra op inden de når deres destination.
Teletaxi har takst som busbillet eller periodekort. Men flexture derimod koster ekstra. Her differentieres mellem landområde og by. I byen koster det 14 kr pr km dog minimum 70 kroner og i oplandet koster det syv kr per km. – og minimum 35 kroner. Det vækker harme hos Maxi Kiib, der bor i Tånum.
“Jeg synes da absolut ikke, det er ok, at det bliver dyrere end det er nu. Jeg er enlig forsørger, og det er i forvejen mange penge for transport. Når min datter bliver 18 til foråret, er hun nød til selv at betale for transporten til gymnasiet – hvorfor skal vi straffes for at bo lidt udenfor byen?
Der er mange mennesker, der er afhængige af at tage bussen – det er oftest ikke de højt lønnede!”, siger hun.
 
Forvaltning ikke færdige endnu
Også på forvaltningen maner man til besindighed, før man begynder at gå på barrikaderne. Forslaget har været i høring og er nu blevet gennemarbejdet – derefter er det nu i høring igen i to uger og derefter vil forvaltningen i samarbejde med Midttrafik udarbejde del endelige køreplan, der skal vedtages i Byrådet lige før jul. Derefter kommer den i høring igen i to uger, hvorefter den måske vil blive justeret, før den bliver endelig godkendt. Grethe Helledi sektionsleder hos Veje og Trafik hos Randers Kommune fortæller:
“Vi mener, at det er bedre, at nogle ruter bliver behovstilpasset, og der bliver ikke tale om at nedlægge betjeningerne. Der kan blive tale om lokalbusser, regionalbusser, flexture eller teletaxier. Og vi arbejder hele tiden med tilpasninger. Der er ikke fastlagt noget endnu”, siger hun.
Der er også indkaldt til borgermøder, hvor beboerne kan give deres besyv med om de nye planer for bybusnettet.
 
Chauffører ikke tilfredse
Arbejdet med det nye bybusnet er forankret i en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra Midttrafik, Randers Kommune og de to busselskaber, der i dag leverer kørsel til det eksisterende bybusnet. De to busselskaber drøfter sideløbende de forskellige elementer i deres egen organisation, med henblik på at kunne tage input og forslag fra chaufførerne med i arbejdet i arbejdsgruppen. Men det er ikke alle chauffører, der er tilfredse med at man nedlægger ruter i bybusnettet. En chauffører, som Din Avis har snakket med ønsker at være anonym. Men han siger, der mellem chaufførerne bliver snakket om planerne om at nedlægge de nævnte bybuslinjer, og det slet ikke vækker jubel.
“Det er helt forkert at nedlægge ruterne, da folk jo bliver stavnsbundne”, siger chaufføren.