Støvringgaard Festspil er på fredag klar med årets forestilling, der handler om verdens første realityshow på TV

Der har været gang i øvningen de sidste måneder med stor intensitet de sidste uger med sang, dans, dialog og musik.

Det er en musical med kækt, frækt og en energifyldt benspjæt, vrikkende hofter, boogie woogie-klaver og attitude.
Til lyden af datidens store hits som ”Great Balls of Fire”, ”Lollipop”, ”Rocking around the christmas tree” og ”Be Bop A Lula” får vi historien om det amerikanske mesterskab i rock’n’roll, der styres af den smarte konferencier Ray Montelli. Det er fortællingen om håbet om det glamourøse liv og den dystre bagside.
Handlingen i denne sprudlende musical er henlagt til USA i 1950’erne, men der kan trækkes mange lighedspunkter til nutidens realityshows, hvor håbefulde mennesker prøver at få en plads i rampelyset.
Seerne bestemmer sangtalenternes skæbne. Skal de gå videre til finalen, eller er de ude i kulden? De håbefulde talenter må sande, at vejen til berømmelse er hård. Mediernes ydmygelser og producernes beskidte tricks er en del af hverdagen, og det får store personlige omkostninger for flere af deltagerne. Mennesker er en råvare, og lig i lasten er brændstof.

“Jeg kan kun opfordre til at folk kommer ud og ser forestillingen”, siger instruktør Michael Kristensen, som har flere år på bagen som instruktør i det østjyske.

“Vi havde ellers en anden forestilling i kikkerten – Midt om natten – men rettighederne forsvandt da et professionelt teater ønskede at sætte den op. De har førsteret, og så måtte vi finde på noget andet”, fortæller instruktøren.

“Vi valgte denne, fordi den kan noget. Der er masser af lækker musik og alle medvirkende kan komme i spotlyset. Her er der ikke kun et par hovedroller og resten er statister – nej alle får deres tid på scenen”.

 

Arbejdet hårdt
Be-bop-a-lula er en musical med over 25 af de største hits fra rock’n roll-musikkens barndom i USA. Og det kræver noget af de medvirkende.

“Det er en meget meget udfordrende forestilling for de medvirkende med den megen musik og sang. Alle er på mere eller mindre hele tiden og alle får lov til at levere”, fortæller Michael Kristensen.

Forestillingen var oprindeligt mere en koncert, men han har lavet den om til mere at være en musical.

“Det synes jeg passer bedre, for der er en meget dramatisk handling i også”, fortæller instruktøren.

Og alle kan levere, fortæller han. Det så ellers sort ud efter første audition tidligere på året, men så holdt de nummer to audition og pludselig faldt alle brikkerne på plads, og alle roller blev besat.

Trekløveret, der holder styr på tropperne, er instruktør Michael Kristensen, koreograf Nikoline Hjørnholt og kapelmester Rasmus Mogensen, og de har en fælles kemi, der gjorde at Michael straks sagde ja til jobbet som instruktør.

“Det hele er faldet i hak, og vi har en fælles forståelse for hvor forestillingen skal ende. Det er rart”, siger Michael Kristensen.

Og så har hele holdet været rigtig heldige med vejret – og det er man jo meget afhængig af, når det nu er udendørs.

 

Spillende formand

Historien om Støvringgaard Festspil går helt tilbage til 1992, hvor man startede Nørhald amatørteater. Og Lars Kofod-Nielsen har været med helt fra starten. I dag er han spillende formand.

“Ja jeg har været med alle årene også på scenen lige undtaget sidste år, hvor vi spillede Grease. Der syntes jeg, jeg var en tand for gammel til resten af ensemblet”, griner han.

“I år har jeg en lille rolle, der passer til min alder, så jeg kunne godt være med”.

Han håber at flere vil finde vej til den idylliske park i Støvring, for at bakke op om friluftsspillet.

“Jeg vil godt indrømme, at det kunne være dejligt at se lidt flere til forestillingerne. Det er et stort set-up, og der bliver lagt meget arbejde i, det synes jeg godt folk må støtte op om”, lyder hans opfordring.

Og han kan varmt anbefale årets forestilling.

“Jeg synes, det er så godt. Det er nogle dygtige unge dansere og Michael (instruktør Michael Kristensen) er hammer go. Den kunstneriske ledelse er fantastisk”, lyder hans anbefaling.

 

Siden syv-års alderen

Årets Koreograf – og sidste års koreograf er den samme – nemlig Nikoline Hjørnholt. Hun har spillet teater siden hun var syv år. Først i Busbjerg og de sidste par år i Støvring. Hun er gået fra at være skuespiller til at være koreograf.

“Min bror (Mathias Hjørnholt) var instruktør her i 2013, og han syntes at forestillingen manglede lidt dans. Han hyrede mig – jeg har gået til standarddans i mange år – og jeg har været knyttet til friluftsspillet siden, ” fortæller Nikoline Hjørnholt.

Hun er uddannet dramaturg i Aarhus, og troede egentlig hun skulle være instruktør.

“Jeg er så endt som koreograf”, siger hun med et stort smil.

Og det passer hende meget godt.

Hun havde et par år, hvor hun både var med som skuespiller i Busbjergspillet og koreograf hos Støvringgaard – siden har hun også været forbi Gjellerupscenen, hvor de for det meste spiller familie musicals. Og så har hun undervist på Aalborg og Rebild Kulturskoler og samarbejdet med teatret Nordkraft. Så hun kan det hele.

“Men så fik jeg børn og arbejder med administration. Og så laver jeg så dette her ved siden af”, fortæller hun.