Sponsoreret indhold leveret af We Digitize

Når det kommer til dieselmotorer, så er en højtryksbrændstofpumpe nok det vigtigste element i hele injektionssystemet. Læs videre for at få en kort gennemgang af brændstofpumpens hovedfunktioner, typiske defekter og deres årsager – og hvad du skal gøre, hvis du mistænker fejl i din pumpe.

Det skal du vide om brændstofpumper

Kort og godt er pumpens primære formål at bestemme øjeblikket for injektionsstart – og selvfølgelig også under tryk at pumpe en bestemt mængde af brændstof. I pumpeelementet kombineres et stempel og et cylinder for at danne basen for brændstofpumpen.

Der er findes tre forskellige typer højtryksbrændstofpumper. Disse er:

  1. Hovedlinie: Nok den mest simple pumpetype, som pumper brændstof ind i akkumulatoren som dens eneste funktion.
  2. In-line: Her er der tale om et system, hvori et separat pumpeelement sprøjter brændstoffet ind i pumpens cylinder.
  3. Dispenser: Denne sidste type kan være lidt mere kompleks. Den består af op til flere pumpeelementer, og indsprøjtninger af brændstof foregår også gennem flere cylindre.

Derudover bruges komponenten også i køretøjer, der kører på benzin, i et system af direkte indsprøjtning. Her finder du også et yderst velassorteret sortiment af både brændstofpumper og andre reservedele – som leveres lynhurtigt og er lige til at erstatte dit defekte element med øjeblikkeligt.

Hvordan opdager du defekter i pumpen?

Generelt bør brændstofpumpen holde gennemsnitligt mellem to til fem år så længe, du kun bruger brændstof af en vis kvalitet. Oplever du ting som mislyde fra motoren, nedsat motorkraft, langsom accelerering eller startbesvær med motoren, bør du dog alligevel få pumpen gået efter i sømmene – også selvom den er forholdsvist ny.

Er trykket i brændstofsystemet nedsat, er komponenten snavset eller tilstoppet, eller virker brændstoftrykregulatoren ikke? Er der bøvl med komponentens relæ, er ledningerne kortsluttede eller defekte, eller har du observeret mekanisk skade eller nedslidning? Hvad end, det er, bør du få din brændstofpumpe tjekket.

Derfor kan brændstofpumpen være defekt

Når en eller flere af de ovenstående symptomer på defekt begynder at vise sig, kan der være flere forskellige årsager til det. Vi kommer dog ikke udenom, at den langt mest grund til defekter i pumpen er, at der bliver brugt brændstof af lav kvalitet. Når brændstoffet indeholder additiver med harpiks og jern, opstår der hurtigere aflejringer på pumpens overflader – og det er skadeligt i det lange løb.

Har du kun brugt det allerbedste brændstof, kan du dog stadig godt risikere fejl i din brændstofpumpe. Når du fylder benzin på, kan snavs f.eks. komme ind i systemet og ophobe sig, så det blokerer dele af pumpen. Dette kan også ske, hvis den har brud.

Brændstofpumpe billede taget fra autodeleshop.dk

Derudover kan defekter også skyldes alt fra ujævn benzintilførsel til kondens fra regnfuldt vejr. Uanset, hvad der er galt, er det vigtigt, at du sørger for enten at få din brændstofpumpe repareret – eller udskiftet, hvis der er tale om en mekanisk skade.