Randers Kommune og interesseorganisationen Danske Skoleelever har indgået en samarbejdsaftale under navnet ”Randers´ Nye Fælles Skole”. Formålet med samarbejdsaftalen er, at eleverne i kommunens folkeskoler får mere indflydelse. Det sker i bestræbelserne for at skabe en ny samlet og fælles skolekultur på tværs af elever, lærere, ledere og forvaltning i Randers Kommune. Med aftalen får de randrusianske skoleelever bl.a. et nyt fælles elevråd
 
Som et led i Randers Kommunes indsats for en ny, fælles skolestruktur indeholder samarbejdet en aftale om, at Danske Skoleelever afholder en række aktiviteter, kurser og arrangementer for eleverne på kommunens folkeskoler.
Indholdet af de samlede aktiviteter har til formål at drage fuldt udbytte af elevernes viden og erfaringer fra skoledagen. Ud fra temaerne ”faglig ledelse”, ”professionelle læringsfællesskaber” og ”eleverne i centrum” ønsker Randers Kommune og Danske Skoleelever at sætte fokus på, hvordan elever, lærere, skoleledere og forvaltning i fællesskab kan sammensætte en god, lærerig og motiverende skoledag.
 
Eleverne skal inddrages med debatter og elevråd
Forløbet blev indledt i forsommeren på alle folkeskoleelever i Randers Kommune og løber henover skoleåret 2015/2016. Som noget af det første skal der afholdes elevrådsvalg og sættets gang i et fæles elevråd for alle kommunens skoler, ligesom der skal afholdes skoledebatter.
Særlige fokusområder i den nye folkeskolereform er bevægelse, åben skole, lektiecafé og faglig fordybelse. Disse områder vil indgå som centrale temaer i de kommende skoledebatter, der afholdes af Danske Skoleelever.
Under debatterne vil elevernes ideer og tanker omkring henholdsvis den åbne skole, indhold af den gode lektiecafé samt meningsfuld bevægelse i skoledagen blive samlet. Hensigten med skoledebatterne og elevinddragelsen er helt overordnet at skabe en fælles skolekultur, hvor elevernes viden, erfaringer og ideer til en god skoledag bliver delt og anvendt på tværs af folkeskolerne i kommunen.
”I Randers Kommune tager vi elevdemokrati alvorligt. Det betyder meget, at eleverne får medindflydelse. For at sikre elevernes motivation til læring og skoledagen generelt er det helt afgørende, at det ikke udelukkende er lærere og skoleledere, der peger på nye tiltag og måder at organisere skoledagen. I den forbindelse er det vigtigt, at eleverne bliver klædt ordentligt på til at være centrale aktører, og derfor er vi meget tilfredse med samarbejdsaftalen med Danske Skoleelever,” siger Torben Bugge, skolechef i Randers Kommune.
 
Samarbejdet kommer eleverne til gode
Hos Danske Skoleelever ser de også frem til samarbejdet med Randers Kommune. Interesseorganisationen arbejder for at sikre elevers indflydelse i skolerne, og det forestående arbejde i Randers Kommune er således helt i tråd med Danske Skoleelevers visioner.
”Det er superfedt, at man i Randers har valgt at gøre en ekstra indsats for at få elevernes stemmer i spil, og hos Danske Skoleelever glæder vi os meget til at hjælpe eleverne i Randers med at få indflydelse på deres egen skoledag,” siger Mads Løjtved Rasmussen, politisk næstformand i Danske Skoleelever.
”Noget af det jeg synes er allervigtigst i vores nye samarbejde med Randers Kommune er, at vi får stablet et fælles elevråd på benene. Med et fælles elevråd med repræsentanter fra elevrådene på skolerne får vi et organ, som kan gøre sig gældende på den mere overordnede skolepolitik i kommunen. Det synes jeg er rigtigt fedt! Så nu håber jeg bare, at eleverne i Randers griber chancen og vil gøre deres stemme gældende i debatten om vores fælles skole,” siger Mads Løjtved Rasmussen, der foruden at være næstformand selv er elev i Randers Kommune.
I foråret 2016 og dermed i slutningen af skoleåret 2015/2016 vil der bindes en sløjfe på samarbejdet mellem Randers Kommune og Danske Skoleelever, hvor samarbejdsforløbet om en ny fælles skolekultur afsluttes med en stor temakonference for alle folkeskolerne i Randers Kommune.