Vil I virkelig rive fundamentet væk under et velfungerende lokalsamfund?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg er aktiv i håndboldklubben, mor til tre børn på Toubroskolen og bestyrer af den lokale blomsterbutik i Trustrup. Derfor skriver jeg dette læserbrev. En mulig lukning af vores skole berører ikke kun min familie, men hele det lokalsamfund, vi er en del af.
Jeg er oprigtigt bange for, at fundamentet under vores lille lokalsamfund langsomt vil smuldre, hvis skolen lukker. Trustrup og omegn bygger på fællesskab, sammenhold og mennesker, der hver dag investerer tid og kræfter i at skabe et godt sted at bo. Derfor er det svært at forstå, hvordan vi samtidig kan tale om udvikling, når man overvejer at lukke vores lokale skole og samle børnene på en større skole i Grenaa.
Hvad betyder det for vores børn?
En skolelukning vil betyde, at børnene skal transporteres med bus til og fra skole. For dem, der bor længst mod Syddjurs Kommune, kan det give urimeligt lange transporttider. Hvordan skal børnene have overskud til legeaftaler, fritidsaktiviteter og fællesskaber, hvis en stor del af dagen går med transport?
Skolen er mere end undervisning
Toubroskolen/Toubrohallen er et af samlingspunkterne for hele området. Her foregår håndbold, badminton, spinning, Sjov Lørdag og meget mere. I skolens kælder holder skytteforeningen til. Hvis skolen lukkes, og bygningerne rives ned, risikerer vi at miste langt mere end klasselokaler.
Jeg taler naturligvis også ud fra mit engagement i TÅIF Håndbold. Vi har en fantastisk klub med både ungdoms- og seniorhold, og medlemstallet vokser. Vi arbejder på at skabe en sportslounge for hallens brugere og har startet fællesspisning om onsdagen i TÅIF Café. Ambitionerne rækker endnu længere, for vi vil skabe flere aktiviteter og stærkere fællesskaber for hele området.
Det er dét, man gør, når man tror på sit lokalsamfund.
Jeg har selv mærket den lokale ånd
Da jeg i foråret 2026 startede som bestyrer af blomsterbutikken i Trustrup, mærkede jeg hurtigt den fantastiske lokale opbakning. Ved det seneste borgermøde om Fremtidens Skoler fremhævede politikerne selv vores særlige fællesskab. Det sammenhold vil vi nu bruge til at kæmpe for vores skole.
Vi har så meget at byde på
Der er investeret i området, og nye projekter er på vej. En skolelukning risikerer at få konsekvenser langt ud over skolen. Børnefamilier kan vælge at flytte, og nye familier kan vælge området fra, hvis der ikke længere er en lokal skole.
Vi har plads til alle, højt til himlen, letbane, indkøbsmuligheder, virksomheder og foreninger, der vil området. Og vi har en skole med en fantastisk beliggenhed og plads til forskellige børn.
Usikkerheden om skolens fremtid har allerede betydet, at nogle tilflyttere har valgt naboskolen. Det er forståeligt, men også beklageligt. Vi ønsker at vise, at Toubroskolen er et sted, hvor børn trives, og hvor lærere bliver, fordi de brænder for det særlige ved en mindre skole.
Vi beder om muligheden for at udvikle os. Vi vil udvikle skolen.
Giv os ro og mulighed for at bevise, hvad vi kan.
For hvis Toubroskolen lukker, risikerer vi ikke bare at miste en skole. Vi risikerer at miste en vigtig del af det fællesskab, som vi alle kæmper så hårdt for at bevare.
læser
lige nu