At ændre på noget der ifølge befolkningen fungerer, er noget der kan få folk op af stolene. Det så man i sidste uge, da der blev holdt borgermøder i forbindelse med ændring af bybusnettet. I både Tånum og Haslund var der fuldt hus
 
Endnu er der ikke noget besluttet om, hvorvidt og hvordan det nye bybusnet skal udformes. Det er blevet besluttet på byrådsmøde i september med 30 stemmer for, at der skal undersøges, om der kan laves ændringer i det eksisterende bybusnet. Gennem ti år har busserne kørt, som de gør nu. Byen har været i en udvikling, og man har fundet det nødvendigt at kigge på om bybusnettet fungerer optimalt. Endnu har der ikke været kigget på økonomien. Men embedsmændene og politikerne holder fast i, at det ikke er en spareøvelse, man er ude i. Ene og alene handler det om at effektiviserer det eksisterende net, og få så meget ud af de 60 millioner, der årligt postes i den offentlige bustrafik i Randers.
Forvaltningen har udarbejdet et forslag til nye linjeføringer og hermed har man foreslået, at der er nogle afgange, der skal skæres væk. Afgange der ikke bliver benyttet i tilstrækkelig grad. Til baggrund for dette ligger en brugerundersøgelse fra sidste år hvor godt 7.000 borgere medvirkede.
Det betyder at bybusserne i Ålum, Tånum, Tebbestrup og Haslund skæres væk og erstattes af flexture og telebusser.
 
For og imod
Der var stor spørgelyst blandt de fremmødte i Vorup FB´s lokaler i Haslund ved sidste uges borgermøde. Flere i Haslund var meget bekymrede over det fritidsliv, der leves i og omkring Ulvehøjhallen og fodboldbanerne, hvor der kommer mange fra både Vorup og Kristrup. Derudover var mange forældre bekymrede over at deres børn nu måske bliver nødt til at krydse Hammelvej på cykel, når de skal til og fra skole samt til fritidsaktiviteter i Vorup.
Venstrepolitiker Jens Peter Hansen insisterede at børn fra 4. klasse skulle sætte sig på cyklen og krydse Hammelvej. Denne kommentar fik mange i salen til at buhe, og flere måtte give deres besyv med om hvor farlig vejen er. Han var ikke en populær politiker, trods det at han har udtalt at han ikke er interesseret i at lade skolebørnene i stikken hverken morgen eller eftermiddag.
En anden politiker der var til sted var formand for de konservative i Randers Bo Vestergaard Hansen. Han kunne sagtens sætte sig ind i befolkningens bekymringer og har efterfølgende udtalt:
“Jeg er imod at folk ude omkring i de små byer endnu engang skal holde for. De skal også have service i kommunen, når de betaler den samme skat som de andre i kommunen. Lige nu i byrådet skal der behandles forslaget. Men hos de konservative i Randers holder vi fast ved vores synspunkt, at det ikke altid skal være vores borgere i landdistrikterne og de mindre byer udenfor Randers by, der skal tåle nedskæringer og alle andre dårligdomme. Det må snart være slut. Derfor vil vores byrådsmedlem Daniel Madié være meget på mærkerne, når de nye busplaner skal lægges. Randers kommune skal være for alle, for vi bidrager med hvert vores til at gøre kommunen til et godt og alsidigt sted at være borger”, siger han.
En af argumenterne fra borgerne i Haslund var også, at der skal forventes en befolkningsudskiftning over de næste år. Mange i byen er ved at være ældre mennesker, som er afhængige af bussen. Om nogle år vil denne befolkningsgruppe være skiftet ud med yngre børnefamilier, der derfor også vil være afhæng af bussen.
Det hjalp ikke på modstanden i salen, at der både kørere lokal og regionalbus ind omkring Haslund by.
Høringsperioden sluttede søndag aften. Herefter skal der laves et forslag i forvaltningen, der skal sendes i Byrådet før jul. Dette forslag skal derefter i høring i januar, før der kan tages en endelig beslutning om de nye buslinjer.