Arbejdet med bæredygtighed i undervisningen er en forpligtelse til at uddanne elever, der kan møde de udfordringer, som den grønne omstilling stiller.

Uddannelsescentret Tradium har stort fokus på undervisning i bæredygtighed og udviklingen af uddannelsesmateriale, hvor eleverne får mulighed for at fordybe sig i bæredygtige færdigheder og tage aktiv del i den grønne omstilling.

Det skriver Tradium i en pressemeddelelse.

Et eksempel på det er elevernes arbejde med genanvendelse af materialer, uagtet om det gælder metal, træ eller mursten.

»Uden smede kan vi ikke drive den grønne omstilling. Uanset om der skal bygges flere vindmøller eller udrulles fjernvarme, så er smedene en vigtig del af det. Derfor er det vigtigt, at vi giver vores smedeelever grønne handlekompetencer, som de kan bruge, når de er udlærte,« fortæller uddannelsesleder ved Tradiums smedeuddannelse, Anders Flyvbjerg Christensen.

Anders Flyvbjerg Christensens tilgang til bæredygtighed skulle han sammen med Lars Hald Holmsgaard, som er overlærer på uddannelsen, for nylig præsentere på HI-messen i Herning, hvor de delte deres erfaringer med et projekt omhandlende udviklingen af bæredygtigt undervisningsmateriale.

Projektet, kaldet Grøn Smed, er blevet til virkelighed i partnerskab med erhvervsskolerne Learnmark og UCRS. Det er støttet af Villum Fonden og har som formål at fremme bæredygtighed inden for uddannelsesområdet.

Elever fik viden

HI-messen fik også besøg af flere elever fra Tradium – heriblandt smedeeleven Eik Toke Hørsdal. Eik udtrykte efterfølgende sin begejstring for messen.

»Det er altid spændende at se alt det nye teknologi og at høre folk fortælle om det. Vi så blandt andet sådan en svejsemaskine, der kørte af sig selv, og som kunne lave alle mulige komplicerede svejsninger, som man tænkte, en robot ikke kunne lave,« sagde han efter at være kommet hjem fra messen.

På Tradium har eleverne også haft mulighed for at anvende genbrugsmetal i deres øvelser. Eik Toke Hørsdal forklarer blandt andet, hvordan de har arbejdet med bæredygtighed i praksis på netop den måde, som Anders Flyvbjerg Christensen og Lars Hald Holmsgaard har planlagt det.

»Vi har blandt andet brugt genbrugsmetal til at lave en svejseøvelse. Her har vi fór eksempel bygget en model af en bro,« fortæller Eik Toke Hørsdal.

Eik er da heller ikke helt ubekendt med robotter og grønne teknologier, da han i sommer blev student på Tradium HTX, inden han i august begyndte på smedeuddannelsen. HTX er netop en gymnasieretning, hvor nye teknologier også er i fokus gennem hele uddannelsen.

Forskellige tilgange

Bæredygtighedsvinklen er også en integreret del af Tradiums elektrikeruddannelse, hvor elever som Jacob Vist Olesen engagerer sig i den grønne omstilling med stor interesse.

Ligesom Eik havde Jacob en god oplevelse, da han sammen med andre fra uddannelsen besøgte HI-messen.

»Som elektrikere var vi på messen for at høre om, hvordan vi kan gøre industrien grønnere, og hvordan vi kan reducere spild på forskellige måder. Vi hørte blandt andet om, hvordan det kunne give forskellige udfordringer at bygge en ny produktion fremfor at tilpasse en gammel til at være bæredygtig,« siger Jacob Vist Olesen.<MU>

Jacob Vist Olesen ser som elektrikerelev frem til at skulle arbejde med grøn omstilling i forbindelse med alt fra solceller til kraftværker.

Arbejdet med bæredygtighed i undervisningen er en forpligtelse til at uddanne elever, der kan møde de udfordringer, som den grønne omstilling stiller, og som ikke blot forstår vigtigheden af bæredygtighed men også er i stand til at arbejde med det i praksis. Elever som Eik Toke Hørsdal og Jacob Vist Olesen er gode eksempler på, hvordan Tradiums erhvervsuddannelser skaber en forbindelse mellem teori og praksis, og hvordan eleverne får værdifulde kompetencer til at forme en mere bæredygtig fremtid.