Randers Kommune prioriterer først vejene og dernæst cykelstier og fortove, når der skal ryddes sne og saltes. Det møder nu kritik efter et uheld.

Citathistorie: TV2 Østjylland

Josephine Bjerregaard fra Randers var på sin cykel kørt afsted mod jobbet hos Rema 1000 fredag morgen ved 10-tiden. Men den høje sne og det glatte føre gjorde turen svær, og pludselig gik det galt.

Ved Tronholmen nær Randersbro faldt hun og slog sig voldsomt.

»Jeg kom egentlig forbi den snedrive, der lå på cykelstien, men så i det sjap, der lå ved siden af, faldt jeg. Der var meget glat,« fortæller Josephine Bjerregaard.

Den 21-årige kvinde endte med at sidde fast i cyklen og var straks i store smerter.

»Jeg gik nærmest i chok og blev bare liggende på vejen. Flere prøvede at hjælpe mig op, men min fod sad fast. Til sidst lykkedes det, og så kom politiet og siden en ambulance,« siger cyklisten.

Ligget på langs

Efter et kort tjek i ambulancen blev Josephine Bjerregaard kørt til yderligere undersøgelser på Regionshospitalet Randers.

Status i dag er, at det især er foden, der er skadet.

»Det viser sig, at min ene tå er brækket, og jeg har slået min albue, skulder og ryggen. Jeg har i flere dage efter uheldet bare ligget i sengen og haft ondt.«

I dag er hun så tilbage på arbejde, denne gang har hun taget bussen dertil.

Hvorfor cyklede du i det vejr?

»Jeg skulle jo bare arbejde, det er jeg nødt til. Men nu tænker jeg anderledes. Jeg skal ikke cykle i snevejr igen.«

»Ikke en fejl«

Randers Kommune oplyser til TV2 Østjylland, at det ikke var en fejl, hvis der ikke var ryddet sne på cykelstien ved Tronholmen.

Også selv hvis der lå en del centimeter.

Fra politisk side er der nemlig vedtaget nogle servicemål. For cykelstier og fortove, der bruges af mange trafikanter, er det først ved et jævnt lag sne på mindst 10 centimeter, at der sættes ind med rydning.

Eller hvis der er mere tid og mandskab tilovers, når vejene er blevet ryddet.

»Jeg er da frustreret over at høre, at der skal så meget til, før der bliver ryddet,« lyder reaktionen fra den uheldige cyklist.

Sektionsleder ved Vej og Trafik i Randers Kommune, Magnus Vilstrup Andersen, forklarer desuden, at rent lavpraktisk er man nødt til at få styr på vejene først.

Ellers risikerer man, at sne fra vejbanen ender på fortove og cykelstier.

»Søndag var også en udfordring, fordi der kom så meget sne. Først om aftenen ved 22-tiden havde vi styr på vejene, og der blev så først ryddet på stier og fortove her til morgen,« fortæller Magnus Vilstrup Andersen.

Tit er det også udfordrende, at der bruges forskellige køretøjer til rydning af henholdsvis veje og stierne, forklarer sektionslederen.

Kræver flertal

En af de politikere, som er ansvarlig for beslutninger om snerydning, er formanden for Miljø- og Teknikudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (DF).

»Det er da et kæmpe problem, hvis det ligefrem er farligt at komme frem som cyklist eller gående. Jeg ville nødig cykle i 10 centimeter sne eller køre på scooter eksempelvis,« siger politikeren.

»Mit parti har også forsøgt at få ændret servicemålene, så der bliver ryddet noget før. Men det kræver et politisk flertal,« fortsætter han.

Ifølge ham har servicemålene tidligere været anderledes. Her blev der ryddet sne på stier før 10 centimeter, men der er efter Frank Nørgaards opfattelse ikke længere et politisk flertal til at ændre på det.

Han slår dog samtidig fast, at det fortsat er vigtigt, at vejene prioriteres først.

»Det kan da sagtens være, at vi hurtigere skal kigge på stierne. Men det er vigtigst, at udrykningskøretøjer kan komme frem på vejene.«

»Temmeligt ringe«

Frank Nørgaard er ikke ene om at se problemerne i den manglende rydning på stier og fortove.

Jens Peter Hansen er byrådsmedlem for Venstre og samtidig lokalformand for Cyklistforbundet.

»Jeg finder det temmeligt ringe, at der først ryddes ved 10 centimeter sne. Med så meget sne bliver cykelstier hurtigt ganske farlige at cykle på ved spordannelser,« siger han og fortsætter:

»Tidligere var servicemålet, at de væsentligste stier blev ryddet på samme niveau som vejklasse I – kommunen bør gå tilbage til det serviceniveau, såfremt man mener, at cyklen skal være et reelt alternativ til bilen i den daglige transport.«