Flere medarbejdere går nu til krisepsykolog.

Citathistorie: tv2 østjylland

Torsdag 7. marts inviterede Randers Kommune borgerne i Assentoft til informationsmøde ved tre, nye store bassiner, der skal opbevare overfladevand fra Nordic Waste.

Men mødet endte i kaos med utilfredse borgere. De er ikke de eneste, der er utilfredse efter mødet.

I en orientering til byrådet fortæller kommunaldirektør Jesper Kaas Schmidt, at hans medarbejdere blev udsat for at blive skubbet, skældt ud og truet af en gruppe borgere på mødet.

Til TV2 Østjylland fortæller han, at flere medarbejdere har været til krisepsykolog efter mødet i Assentoft i sidste uge.

»De (borgerne, red.) går over grænsen. De skubber, skælder ud og sviner vores medarbejdere til. De beklikker alt, hvad vi gør. De er uforskammede, og de råber. Vi har nogle medarbejdere, der skal til krisepsykolog. Der går man over en grænse,« siger Jesper Kaas Schmidt.

»En speciel situation«


Han fortæller, at bassinmødet var hans ide, for at borgerne kunne komme ud og se bassinerne i stedet for at afholde et traditionelt borgermøde i hallen.

Jesper Kaas Schmidt anerkender, at situationen er speciel for alle – også borgerne i Assentoft, der pludselig kan se entreprenørmaskinerne grave store bassiner, der skal opbevare overfladevand fra Nordic Waste.

»Jeg har meget stor respekt for, at borgerne er bekymret og har behov for at få noget information om, hvad vi laver derude. Det er vigtigt for mig at sige,« siger han og fortsætter:

»Men jeg bliver også nødt til at sætte en grænse for, hvad vores medarbejdere skal udsættes for. De går på arbejde for at løse en opgave, der er fastlagt i lovgivningen. Vi er nødt til at insistere på en ordentlig tone, men vi anerkender også, at borgerne er frustrerede,« siger Jesper Kaas Schmidt, der ikke selv var til stede på mødet.

Presset op på jordhøj

Derfor stillede kommunen med en række fagmedarbejdere på mødet i Assentoft, der kunne svare på spørgsmål om membraner, ph-værdi og grundvand.

På et tidspunkt bliver medarbejderne – ifølge Jesper Kaas Schmidt – presset op på en jordhøj.

»De bliver tvunget til at stille sig op på en forhøjning, hvor de er nødt til at lave et lille borgermøde, fordi der var nogle, der var så ophidsede. Det gav jo ingen mening, for der var ikke nogen, der kunne høre noget,« siger kommunaldirektøren.

Han mener, at opførslen er langt over grænsen, og han afviser at ville holde et borgermøde i fremtiden.

»Jeg går ikke ind for at lave et nyt borgermøde, for jeg vil ikke udsætte mine medarbejdere for den slags. Vi vil selvfølgelig gøre det, hvis byrådet beslutter det. Men jeg vil ikke tage initiativ til det,« siger han.

Information i E-boks

Borgermødet var kulminationen på et lang tids pres på Randers Kommunes medarbejdere, der arbejder med at håndtere situationen ved Nordic Waste, som kommunen overtog ansvaret for 19. december sidste år.

»Vores medarbejdere har været under et hårdt pres rigtig længe. Det er en meget usædvanlig sag. Meget af det, vi gør, er meget anderledes end det, vi plejer. Men vi er tvunget af omstændighederne til at handle først og spørge bagefter.«

»Men det gør jo bare, at man får et ekstra pres. Man har i forvejen et hårdt arbejdspres, og så bliver man hårdt kritiseret for ikke at gøre sit arbejde ordentligt,« siger Jesper Kaas Schmidt.

Fremadrettet vil berørte borgere modtage information i E-boks, hvor der også vil være mulighed for at stille spørgsmål til forvaltningen.