6.A og 6.B på Munkholmsskolen i Randers skal arbejde med at skabe bedre rammer for måltiderne i skolen. Forløbet sættes i gang på onsdag den 25. oktober i 6.A. Undervisningsforløbet hedder MADmovers og er et nyt initiativ fra Arla under Europæisk Kulturhovedstad 2017, som skal øge elevernes bevidsthed om skolemåltidet. Skoleeleverne selv skal gentænke rammerne for deres måltider i skoletiden baseret på de udfordringer, som de oplever i deres klasse.

MADmovers er tilbudt gratis til 6. klasser i hele Region Midtjylland. Der var 200 pladser til rådighed, som alle er besat. Skoler fra alle regionens 19 kommuner deltager i initiativet.

På Munkholmskolen bliver undervisningsforløbet en del af undervisningen i efteråret. Forløbet sættes i gang onsdag den 25. oktober, hvor 6.A kommer til at dykke ned i materialet hele formiddagen. Her vil lærer Karen Lagoni, som underviser i dansk og madkundskab, bruge materialet til at sætte fokus på måltidskulturen i skolen. Eleverne skal blandt andet arbejde med rammerne omkring måltidet, som tid og ro, og lave deres egne madpakker.

”Det er en kerneopgave at give børn en fornuftig holdning til mad. Gennem MADmovers’ undervisningsmateriale vil jeg give børnene en viden om, hvad god og sund mad er. Både teoretisk og ved at børnene skal arbejde med madpakker i madkundskab. Det bliver nemlig mere og mere vigtigt i takt med, at der kommer flere madpakkeløsninger i supermarkederne, som er sukkerholdige og ovenikøbet er dyrere, end selv at lave en god og sund madpakke/løsning,” siger Karen Lagoni, som er klasselærer for 6.A.

Klasselærer vil involvere elever, forældre og kolleger
Med undervisningsmaterialet fra MADmovers som omdrejningspunkt er det eleverne, der kommer til at bestemme, hvilke udfordringer klassen skal arbejde med. De får også indflydelse på at gentænke rammerne for måltidet i skolen.

”Det bliver i høj grad børnene, som er med til at præge retningen i undervisningen. De skal eksempelvis selv løse en række udfordringer ud fra deres erfaringer med mad i skolen. Jeg er spændt på, om vi i fællesskab når frem til, at måltidet i klassen skal ske/gribes an på nye måder,” fortæller Karen Lagoni.

Det er dog ikke kun eleverne, der skal på banen. Karen Lagoni vil også involvere forældre og de andre lærere på skolen.

”Jeg håber på, at få mine kolleger med på initiativet, så vi kan skabe en god spisesituation i flere af skolens klasser, hvor der er tid og ro til at sidde og spise stille og roligt. Jeg vil også prøve at få forældrene på banen. Vi skal spise sammen i løbet af oktober, hvor jeg vil spørge dem, om de vil være med til at arbejde med madpakkerne,” siger Karen Lagoni.

Epinion undersøgelse om mad og måltider
Epinion har på vegne af Arla foretaget en elevundersøgelsen om mad og måltider i skolen i juni 2016. 896 skoleelever i 5. og 6. klasse fra 25 forskellige skoler i Region Midtjylland har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen og undersøgelsen er udarbejdet i forbindelse med Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017, hvor Arla bidrager med flere projekter. Under overskriften ”Rethink madkulturen for den næste generation” sætter Arla fokus på maden for skolebørn i regionen.

Nøgletal fra undersøgelsen:
48 procent af skoleeleverne er mætte efter frokost. 60 procent er lidt sultne, og 11 procent er meget sulten ved slutningen af skoledagen

  • 16 procent af eleverne oplever, at der er ro under frokosten. 12 procent siger, at der er for meget larm i klassen.
  • 35 procent af eleverne har elektronik som mobiltelefon, tablet eller computer fremme under måltider
  • 84 procent af eleverne har spist deres mad på under et kvarter
  • Af de elever, som spiser frokost i rolige omgivelser, føler 64 procent sig helt mætte, 27 procent føler sig lidt sultne, og ingen føler sig meget sultne. Af de elever, som spiser frokost i omgivelser med meget larm, føler 41 procent sig helt mætte, 43 procent føler sig lidt sultne, og 6 procent føler sig meget sultne.