Hver skoleklasse har sin særprægede kultur, der direkte er med til enten at skabe en god eller en dårlig stemning blandt børnene. Når klassedynamikken ikke fungerer optimalt, så vil det oftest resultere i hårde og opslidende skoledage til skade for barnet. Derfor skal vi realisere forskellige tiltag, som alle skal sigte mod at udvikle det enkelte barns sociale kompetencer – og dermed styrke trivslen. Vi skal skabe grobund for et stærkt fællesskab til gavn for indlæringen. Vores endemål skal være glade og stabile børn, der nyder at komme i skole hver dag. Men hvordan sikrer vi, at børnene får bedre mulighed for at trives?Trivsel er en meget kompleks størrelse, der kan dække over mange forskellige ting og variere fra person til person. Det er altså en krævende opgave at sikre trivslen i skolerne og bryde de onde mønstre. Jeg har herunder opstillet tre indledende bud på, hvordan trivslen kan få rodfæste på skolerne.For det første mener jeg, at lærerne skal klædes endnu bedre på til at kunne ophjælpe trivslen i netop deres klasse. Dette kræver blandt andet efteruddannelse. For det andet mener jeg, at der skal oprettes en ”trivselsmetro”, hvor kompetente fagpersoner kan sendes ud til specifikt definerede konfliktzoner på enkelte skoler efter behov for at lindre svære og udtalte spændinger på forskellig vis. Sagt på en anden måde, så er der her tale om en målrettet indsats; billedlig talt så kører metroen fra A til D uden nødvendigvis at stoppe ved B og C. Og for det tredje mener jeg, at kommunen skal videreudvikle sin generelle trivselsindsats således, at alle skoler, uanset behov, sørger for regelmæssigt at tilbyde kreative, vedkommende og oplysende arrangementer, der følgelig kan medvirke til at styrke trivslen og fællesskabet. Arrangementerne skal naturligvis afstemmes efter klassetrin. Hensigten med sådanne arrangementer skal grundlæggende være at få børnene til at gøre sig selvstændige tanker om trivsel og derudfra eventuelt ændre adfærd. Ungekontakten har på dette punkt allerede vist vejen. Men vi kan gøre mere.Når et barn mistrives, kan det få fatale følger senere i livet. Jeg mener, at vi her bærer et stort ansvar, som ikke må negligeres. Alle børn har ret til den bedste skolegang. Trivsel og indlæring går hånd i hånd. Lad os derfor sætte trivsel på skoleskemaet. Simon Mølholm OlesenByrådskandidat for SocialdemokraterneGørrilds Alle 118920 Randers NV